Hattu-P:stä tuli virallinen liikennemerkki

Vuoden 2009 liikennemerkkitulokas on katetun pysäköinnin opastusmerkki.

img_1991

Valtioneuvoston joulukuinen päätös tieliikenneasetuksen muutoksesta eurooppalaisti suomalaista liikennemerkkikulttuuria piirun verran. Nyt meilläkin katetuille pysäköintialueille kuten parkkihalleille on varattu oma liikennemerkkinsä. Merkki on variaatio pysäköintipaikan liikennemerkistä: P:n kokoa on hieman pienennetty ja kirjaimen päälle on asetettu hmm… katos! Kuinka oivaltavaa! Tulkintavaikeuksia tuskin siis tulee. Viralliselta nimeltään uusi merkki on siis katettu pysäköinti ja merkin numero on 677a. Merkki on jo saanut kuvaavan lempinimen, hattu-P, jota minäkin käytän tässä selvyyden vuoksi. ”Katettu pysäköinti” kun voi tarkoittaa sekä liikennemerkkiä että pysäköintialuetta, ”hattu-P” vain merkkiä.

Hattu-P on ollut jo käytössä muualla Euroopassa, mm. Saksassa. Jyväskylä on ”koekäyttänyt” merkkiä vuodesta 2006. Myös tarkkasilmäiset navigaattoreiden käyttäjät ovat havainneet, että osa naveista on jo jonkin aikaa erotellut katetut ja tavalliset parkkipaikat toisistaan juuri hattu-P:n avulla. ”Hattu” on jo käytössä eräässä toisessakin suomalaisessa liikennemerkissä. Kuka muistaa missä?

Kartta

Navigaattorin kartalta näkee helposti, mitkä parkkipaikoista ovat katettuja.

Onko hattu-P -merkistä sitten jotain hyötyä? Mitä väliä on parkkipaikkaa etsivälle autoilijalle sillä, onko parkkialue katettu vai ei? Nopeasti ajateltuna parkkipaikan laatua tarkentavalla merkillä tuntuu olevan aika vähän arvoa. Merkin suurin arvo onkin vieraalla paikkakunnalla seikkaileville autoilijoille. Mietinnän jälkeen mieleeni tulivat ainakin seuraavat edut.

  • Jatkossa autoilija näkee heti, millaiselle pysäköintipaikalle hän on matkalla. Esimerkiksi saapuessaan vieraalle paikkakunnalle kuljettaja näkee opastuksesta, millainen parkkipaikka on kyseessä.
  • Hattu-P vihjaa usein parkkihallista tai pysäköintitalosta. Jos autoilija haluaa vältellä näitä, se onnistuu entistä helpommin. Vesi- tai lumisateessa pysäköintihalli saattaa olla taas mieluisampi vaihtoehto.
  • Parkkihalleista löytyy usein parkkipaikka helpommin kuin kadunvarsilta. Tämän seikan tiedostava autoilija löytää helpommin parkkihallin. Parkkipaikkoja etsivien autojen määrä kaduilla saattaa vähentyä.
  • Katetut parkkipaikat ovat yleensä maksullisia. Hattu-P selventää siten myös parkkipaikkojen mahdollisia hintaeroja.

Uuden liikennemerkkimme käyttöönotto vaikuttaa siis ihan perustellulta ratkaisulta. Parkkipaikat voivat olla erilaisia, ja eroista on hyvä tiedottaa myös autoilijoille.

, , , , , , ,

  1. #1 by Juha T. on 9.1.2009 - 14:31

    Autoilijoitako varten se hattumerkki vain onkin? Mikä pettymys. Minä aivan luulin, että erityisesti polkupyöräilijälle tuottaa iloa ja helpotusta löytää vaikkapa kaupparetkellään pyörälle parkkipaikka sateensuojasta.

    Esimerkiksi Helsingin keskustassa pyörän saa tuulensuojaan ajamalla Foorumin parkkihalliin. Ei maksa mitään, kuten ei pyörän pysäköinti missään muuallakaan. Stockmannin parkkihallissa oli vielä kymmenen vuotta sitten oikein omat osoitetut paikat polkupyörille, kunnes tusinan pyörän ruutu muutettiin yhden auton ruuduksi ja pyörät häädettiin kokonaan koko hallista. Perusteltiin turvallisuussyillä, jolla voi helposti perustella aivan kaiken, vaikka todellinen syy oli tietysti raha. Se yksikin autopaikka kuulemma tuottaa enemmän kuin kymmenen pyöräpaikkaa, kun halli on täynnä.

    Kyllä katetulla pyöräpysäköinnillä on merkitystä.

  2. #2 by Kosti on 9.1.2009 - 22:57

    Tokihan myös pyöräilijät voivat navigoida hatun avulla! Minäkin mietin tuota samaa, että nykyään monen pysäköintihallin ovella pyöräilijöitä tervehditään (jalankulku sekä) polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty -merkillä. Joskus kielto on aiheellinen, mutta useimmiten – kuten sanoit – ei. Luulisi kuitenkin, että kauppa voisi houkutella pyöräileviä asiakkaita järjestämällä heille suojaista ja lämmintä pysäköintitilaa. Valvotussa hallissa olisi lisäki varmasti pienempi riski, että pyörä varastetaan.

%d bloggers like this: