Pimeän uhka

Syksy tekee tuloaan. Pyöräilijöiden olisi jälleen syytä kiinnittää huomiota valoasioihin.

Viime viikkoinen pyörälenkki sai odottamattoman käänteen, kun huomasin illan alkavan hämärtyä. Kesän valoon tottuneena en saattanut kuvitellakaan, että iltakahdeksalta alkaa hämärtää. Koska olin ajanut vasta kymmenisen kilometriä eli lenkki oli pahasti kesken, päätin koukata kodin kautta ja hakea fillariin valot. Lenkkipyörässänihän valot eivät ole kiinteinä, mutta fiksujen kiinnityssysteemien avulla valot saa asennettua parissa minuutissa. Sanotaan, että talvi yllättää autoilijat. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että pimeä yllättää pyöräilijät – joka syksy.

Polkupyörän valojen käyttäminen näyttää olevan todella hankalaa. Näin voi päätellä siitä, kuinka harvalla pyöräilijällä on valot pyörässään. Näin syksyn ensimmäisillä pimeillä on saavutus, jos joka kymmenes käyttää valoja. Monelle valon asentaminen kesän jälkeen vain unohtuu. Aamuliikenteessä työmatkapyöräilijöitä seuratessa onkin havaittavissa hyvin inhimillinen ilmiö: kun joku ”uskaltaa” ottaa valot käyttöön, niin seuraavana aamuna monen muunkin pyörään on ilmestynyt jonkinlainen tuikku. Jonkun vain pitää rohkeasti avata peli.

Nykyajan polkupyörätrendi on kuitenkin ilahduttava: lähes kaikissa uusissa pyörissä on ainakin etuvalo jo tehdasasenteisena. Valo on yhä useammin yhdistetty napadynamoon, joka jauhaa sähköä aina pyörän liikkuessa jo pienissäkin nopeuksissa. Hienoimmissa malleissa valo jopa syttyy itsestään hämäräkytkimen ohjaamana. Täten pyöräilijän ei tarvitse huolehtia valoistaan, vaan ne ovat aina tarpeen tullen päällä. Napadynamon hyviä puolia ovat myös perinteiseen dynamoon verrattuna alhainen vastus sekä varmatoimisuus säästä riippumatta. Myöskään tarvetta irroitella valoja varkaiden vuoksi ei ole. Moni napadynamon käyttäjä pitää valoa päällä myös päivällä.

Toinen nykyajan hyvistä keksinnöistä on ledivalot. Ne palavat pitkään kirkkaina, ovat pienikokoisia ja ledin valo erottuu hyvin muusta liikenteestä. Kuitenkin ledivalojen kanssa on pidettävä huolta paristojen kunnosta. Paljon ajavat ovatkin sijoittaneet akkuparistoihin tai ladattaviin valaisimiin ongelman poistamiseksi.

Pyöräilyn aktiiviharrastajat ovat vieneet valojen käytön aivan uudelle tasolle. Välillä tässäkin asiassa mennään kilpavarustelun ja suoranaiseen virittelyn puolelle, mikä on lajille yleisestikin ottaen tyypillistä. Monen tangosta löytyy tehokkaita ledivaloja, kypärässä saattaa olla itse rakennettu halogeenispotti ja otsalla vielä otsalamppukin. Ne, joilla rahaa riittää, voivat hankkia jopa xenonvaloja pyöräänsä. Näiden avulla pimeinkin metsä muuttuu valoisaksi pikataipaleeksi.

Suomalaisessa pyöräilykulttuurissa yksi valo on kuitenkin jäänyt taka-alalle. Nimittäin takavalo. Tiedetään, että suurimmassa osassa pimeän aikaan sattuneista auton ja pyörän kolareista tilanne on ollut sellainen, että auto on lähestynyt pyöräilijää takaapäin. Tämän vuoksi monet pyöräilijät sanovatkin takavalon olevan vähintään yhtä tärkeä kuin etuvalokin. Asia voitaisiin huomioida myös lainsäädännössä kuten Hollannissa on tehty: sekä etu- että takavalo ovat pakollisia.

Monessa uudessa pyörässä on jo vakiona napadynamo ja etuvalo. Napadynamo tuottaa sähköä aina pyörän liikkuessa, joten valoa kannattaa pitää päällä myös päiväsaikaan.

Advertisements

, , , , ,

  1. #1 by Jenni on 16.9.2008 - 9:18

    Just eilen huomaisn itsekin että on kaivettava pyörän lamppu esiin laatikon kätköistä. Kahdeksalta kun tulee harrastuksista niin hämäräähän jo alkaa olla.

    Itselläni on ledivalo mutta ei se ole niin hyvä kuin halogeenilamppu. Tuntuu siltä että ledilampun huomattavuus on hyvä vain suoraan edestä katsoessa, mutta kun vähän sivulta katsoo niin sitä ei enää niin hyvin noteeraa. Ledivalo onkin mielestäni paras, kun sen pitää vilkkumassa. Vilkkuvat valot ovat kyllä ikäviä kun niitä tulee vastaan, mutta ne huomaa sata kertaa paremmin kuin vain tasaisena loistavan valon. Joten jatkan vilkuttamista.

  2. #2 by Leila on 18.9.2008 - 22:48

    Ajankohtaista pyöräilyasiaa, joka koskee itseänikin.
    Pyörässäni on taas led -valot patterien vaihdon jälkeen.
    Harmittavan paljon liikenteessä näkee valottomia pyöräilijöitä,
    jotka äkisti ilmestyvät näköpiiriin varsinkin tuollä pimeähköillä
    sivuteillä.
    Mietitään ideoita ”Kostille”. Hyvä, kun jatkat blogisi kirjoittamista.

%d bloggers like this: