Tuplanappi

Liikennevalojen painonapit tuntuvat joskus hyvinkin turhilta keksinnöitä.

Suhtaudun liikenneasioihin joskus hyvinkin intohimoisesti. Yleensä innostun liikenteen liittyvistä asioista, mutta harvoin tunnen ärtymystä vihasta puhumattakaan. Yksi asia minua kuitenkin ärsyttää suunnattomasti. Nimittäin liikennevalojen painonapit. Mikään ei ole mielestäni yhtä ikävää kuin esimerkiksi pysähtyä pyörälenkillä ja kurottautua pyörän päältä painamaan nappia. Vielä vähemmän ymmärrystäni saavat suojatiet, joissa valojen vaihtumista odottaa joka vuorolla porukkaa, mutta valo ei voi vaihtua kiinteällä pyynnöllä, vaan se vaatii napin painamista eli omaa pyyntöä. Usein käy niin, ettei kukaan paina nappia, koska kaikki luulevat jonkun toisen jo painaneen sitä. Sitten taas odotellaan pari vuoroa ylimääräistä…

Ihmetystäni lisäsi entisestään kuvan nappisysteemi:

Kuva on otettu Jyväskylän Tourulantien ja Vaajakoskentien risteyksestä, keskikorokkeelta. Kun jalankulkija tulee suojatielle, hän painaa normaalisti nappia. Kun valo vaihtuu, jalankulkija kävelee keskikorokkeelle ja painaa uudestaan nappia. Nyt tosin pitää olla skarppina että painaa oikeaa nappia. En ole vielä ymmärtänyt, miksi tällä paikalla suojatie on jaettu kahteen osaan. Miksi tässä risteyksessä ei toimi sama järjestelmä kuin tuhansissa muissakin, eli yhdellä napin painalluksella pääsee koko tien yli. Joku viisaampi voisi kommentoida, jos tietää syyn tälle. Ehkä vastaus löytyy liikennevalojen yhteenkytkennöistä tai vaikkapa siitä, että tällaisella järjestelyllä jalankulkija pääsee nopeammin kadun yli. Lupaan pohtia asiaa kauppareissuillani, kun käytän kyseistä suojatietä.

Luulisi kuitenkin, että vuonna 2008 painonapeille olisi kehitetty jo korvaavaa teknologiaa. Onkin, mutta mm. suuremmat hankintakustannukset rajoittavat sen yleistymistä. Syntymäkuntani Varkaus ei ole monessa liikenneasiassa edelläkävijä, mutta nyt oli – melkein. Pari vuotta sitten keskustan liikennevalojärjestelmät uusittiin. Kansalaisten ihmeeksi tolppiin ilmestyi tutkat, eli liikkeentunnistimet, joiden avulla painonappeja ei olisi tarvinnut liiemmin enää painella. Kuitenkin jossain vaiheessa tietotaito loppui, enkä ole varma, toimivatko tutkat yhdessäkään risteyksessä. Monin paikoin jalankulkijoiden valot on asetettu toimimaan painonapeilla tai kiinteällä pyynnöllä (valo vaihtuu siis joka kierroksella). Toisin sanoen, tällä hetkellä kohtuullisen kalliit tutkayksiköt vain koristavat tolppia.

Tutkilla voidaan vähentää painonappien käyttöä ja sujuvoittaa kevyttä liikennettä. Kuvassa AGD:n valmistamia tutkayksiköitä varkautelaisessa liikennevalopylväässä. Kunpa nekin vain toimisivat… 

Mainokset

, , , , , ,

  1. #1 by Jenni on 29.9.2008 - 9:22

    Tuo Tourulan suojatie on tosi ärsyttävä ylittää, mutta onneksi siitä ei tarvitse koskaan kulkea. :p Aniharvoin näen kenenkään kulkevankaan siitä, koska valojen vaihtumista saa odottaa ikuisuuden. Ehkä kahdella napilla halutaan optiomoida autoille mahdollisimman esteetön kulku, ettei vain tarvitse odottaa turhaan kun jalankulkijoille palaa vihreät valot ja joku köpöttää hitaasti vasta kolmen ekan kaistan yli. Ei voi tietää…

%d bloggers like this: