Pimeän uhka, Toinen osa

Aletaanko ajovalopakosta lipsua?

Jokin aika sitten kirjoittelin siitä, miten tärkeää pyöräilijän on huolehtia valoistaan. Autoilijoillekin on toki olemassa omat valosääntönsä. Ehkä liikenneturvallisuuden kannalta niistä tärkein on velvoite käyttää ajoneuvon ajo- tai huomiovaloja, eli tuttavallisemmin ajovalopakko. Hieman yllättäen, vasta vuoden 1997 kesällä voimaan tullutta lakia on perusteltu enimmäkseen sillä, että ajovaloja käyttävän ajoneuvon havaitseminen on huomattavasti helpompaa myös päiväsaikaan. Omasta mielestäni näin onkin.

Mutta mikään laki ei olisi laki, jos siitä ei voitaisi kiistellä! Polttoaineiden hintojen kohotessa ajovalopakon vastustajien pääargumentiksi on noussut ajovalojen kuluttama sähkö, joka tietenkin on peräisin pienen mutkan kautta auton moottorista. Joidenkin arvioiden mukaan ajovalojen sammuttaminen pienentää auton kulutusta jopa desilitralla sataa kilometriä kohden. Mutta vaa’an toisella puolella on kuitenkin aina havaittavuus ja turvallisuus. Desin sadalla säästää paremmin vaikkapa tyhjentämällä auton turhista tavaroista.

Ajovalopakon tarpeellisuutta voi perustella myös suomalaisilla olosuhteilla. Talvella on lähes aina hämärää tai ainakin pilvistä. Kesällä taas sataa usein vettä. Harkintavalta voitaisiin tietysti jättää autoilijoille, mutta käytännöstä tulisi sekava: yksi sytyttäisi ajovalot jo illan hämärtyessä, kun toisen mielestä valoja tarvitaan vasta pilkkopimeässä. Tai sadekuuron sattuessa, jaksaisivatko kaikki laittaa valot päälle ehkä vain parin minuutin takia?

Eräässä maassa harkintavallan siirto autoilijalle on kuitenkin onnistunut. Nimittäin Espanjassa. Siellä ajovaloja ei ole pakko (mutta saa) käyttää päivällä. Lähes kukaan ei niitä käytäkään. Espanjalaiset ovat kuitenkin hyvin tarkkaavaisia asian suhteen, vaikka pakko puuttuukin. Valot sytytetään heti illan hämärtyessä tai vesisateen alkaessa. Myös tunneleissa, joissa valoja on käytettävä aina, valot muistetaan sytyttää vaikka vain sadan metrin ajaksi.

Nyt kuitenkin EU on puuttumassa asiaan. Vuodesta 2011 alkaen unionin alueella myytävissä autoissa on oltava päiväajovalot. Myös valottomien autojen (lähes) viimeisen linnakkeen, Iso-Britannian, on alettava käyttää ajovaloja päivälläkin. Linkin jutussa haastatellun poliitikon lausunto asiasta on järjetön: ””On olemassa huoli, että kuljettajat kiinnittävät liikaa huomiota valoihin eivätkä havaitse jalankulkijoita tai pyöräilijöitä”, sanoi EU-parlamentaarikko Timothy Kirkhope Times Onlinelle antamassaan lausunnossa.” Eipä arvon Timothylle tullut mieleen, että asia voi olla toisinkin päin: on tärkeää, että jalankulkijat ja pyöräilijät havaitsevat autot!

Joskus tuntuu ihmeelliseltä se, ettei raskas liikenne muista aina käyttää ajovaloja. Kuorma-autot eivät kuitenkaan voi ”piiloutua” valottomuuteensa samoin kuin henkilöautot. Isommissa autoissa kun yleensä on paremmin erottuvat pysäköintivalot ja lukuisia äärivaloja. Nämä osaltaan paikkaavat kuljettajan unohdusta. Rakeisessa esimerkkikuvassani Pohjois-Savon pelastuslaitoksen säiliöauto näyttää kyseenalaista mallia valottomuudesta. Olen muutoinkin havainnut, että paloautot ajelevat valoitta muita kuorma-autoja useammin. Ilmeisesti tähän on yksinkertainen syy: kuorma-autoissa ei ole tavallisesti ajovaloautomatiikkaa, kuten henkilöautoissa. Valot siis täytyy laittaa erikseen päälle ajoon lähdettäessä. Paloautojen kuljettajat taasen ajavat luultavasti enemmän henkilöautoilla kuin laitoksen kuorma-autoilla. Näin valojen päälle laittaminen ei ole ehkä samalla tavalla selkäytimessä kuin muilla raskaan liikenteen kuljettajilla.

Kuorma-autoissa äärivalot auttavat auton havaitsemisessa. Ajovaloja on kuitenkin syytä käyttää aina.

, , , , , , , , , ,

%d bloggers like this: