Tulevaisuutemme toivo

Laki on kaikille sama, sanotaan. Rangaistukset eivät ole.

Tulevaisuuden formulayksikuski Mika Mäen onnettomuudesta Tampereen Asematunnelissa on tullut nyt oikeuden päätös: päiväsakkoja 40×6 €= 240€. Kortti on ollut kuivumassa onnettomuudesta lähtien. Ei kuulosta kovin suurelta rangaistukselta, kun muistetaan millaisesta tilanteesta tuomio tuli:

– Liikenteen vaarantaminen: neljänkympin alueella lähes tuplanopeus, rajun kiihdytyksen jälkeen auto karkasi hallinnasta.

– Henkilövahingot: repsikan paikalla matkustaneelle katkenneita kylkiluita ja keuhkorepeämä. Asematunnelissa olleille jalankulkijoille vammoja tunnelissa lentäneestä metalliromusta.

– Muut haitat: tunnelin kärsimät laajat vahingot, ”turhaa” työtä pelastuslaitokselle, poliisille ym.

Onnettomuuden jälkipyykki oli sekin aika rönsyilevää. Ensin Mäen manageri (isä) kielsi ylinopeuden. Selitettiin, että märältä asfaltilta kuivalle ajaminen aiheutti auton perän irtoamisen. Kyseltiin huuli pyöreänä, että miksi tunneleihin edes laitetaan vaarallisia suoja-aitoja (jotka siis luultavasti tässäkin tapauksessa pelastivat jalankulkijoiden hengen, mutta aiheuttivat vahinkoja Mäen Datsuniin. Arvatkaa kummasta oli suurempi huoli, autosta vai ihmisistä?). Lopulta jopa huhujen mukaan syyteltiin pelastuslaitosta auton tuhoamisesta (joutuivat irrottamaan matkustajat romusta. Autohan ei varmaan kärsinyt vaurioita itse kolarissa…).

Pakosti alkaa miettiä, mikä vaikutus kuljettajan kilpa-autoilijataustalla oli tuomioon. Selvästikään formulakuskit eivät ole yhtään tavallista ihmistä parempia kuljettajia, mutta rangaistukset ovat lievempiä. Normaali suomalainen kun saa parhaimmillaan ajokieltoa puoli vuotta ja kutsun leivättömän pöydän ääreen jo pelkästä ylinopeudesta ilman, että vielä vaarantaa kenenkään henkeä saatika ajaa kolaria.

Sitten on vielä pakko nurista noista onnettomuuden aiheuttamista kuluista: Mäen oikeusavustajan palkkiot (~2500 €) maksetaaan valtion varoista. Myös todistelukustannukset jäävät valtiolle. Kuitenkin syytetty ajoi kolarin 50 000 € autolla, eikä rahasta muutenkaan tunnu olevan puutetta. Yllättävää vähävaraisuutta taholta, joka kilpailee maailman kalliimmissa autosarjoissa…

Autourheilun kattojärjestö AKK on pysytellyt hiljaa onnettomuuden jälkeen. Ajolisenssin uudelleenarviointia tai muuta vastaavaa ei ole katsottu tarpeelliseksi.

Siinäpä sitä taas käyttäytymismallia Suomen nuorisolle.

, , , , , , , ,

%d bloggers like this: