Liikennemerkkiarpajaiset

Arvotaan seitsemän liikennemerkkiä ja kolme lisäkilpeä…

Tähän väliin voisin kirjoitella hieman Varkauden kevyen liikenteen väylistä. Yksi niiden perusongelmista liittyy mopoiluun. Normaalistihan mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Jos lisäkilvellä niin määrätään, mopoilla saa ajaa kevyen liikenteen väylillä.

Varkaudessa homma on hoidettu kauniisti sanoen hieman vasemmalla kädellä. Tyypillisin virhe on, että väylän toisessa päässä on lisäkilpi ja toisessa ei. Syntyy siis yksisuuntainen mopoväylä. En tiedä, onko missäänpäin Suomea sattunut onnettomuuksia tällaisilla väylillä. Onnettomuustilanne voi olla juridisesti epäselvä, kun ei varmasti tiedetä saako väylällä mopoilla vai ei.

Otin alkusyksystä yhteyttä Varkauden kaupungin tahoon, jonka vastuulle kuuluu teiden kunnossapito. Olin listannut sähköpostiviestiini pari kevyen liikenteen kannalta epäselvintä paikkaa. En ole vieläkään saanut vastausta viestiini (vrt. vastaava tilanne Jyväskylässä), mikä kertonee paljon tienpitäjän suhtautumisesta asiakaspalautteeseen.

Viestini yksi kohta kosketti Valtatie 23:n ja Käärmeniementien risteyksestä alkavaa kevyen liikenteen väylää kohti Viitostien ramppia (merkitty karttaan sinisellä). Tilanne väylällä oli epäselvä, koska asianmukaiset liikennemerkit puuttuivat, eikä siten ollut varmuutta, saiko väylällä mopoilla. Pyysin viestissäni, että tilanne selkeytettäisiin oikeilla liikennemerkeillä. Ette halua tietää, mitä tapahtui.

Ettäkö haluatte? No tässäpä kuva liikennemerkistä ja lisäkilvestä, jotka on hiljattain paikalle asennettu.

Suomen kielessä on vain yksi lause, joka parhaiten kuvaa tilannetta: ”Homma meni täysin perseelleen”. Paikalle on siis arvottu jalkakäytävän merkki, jonka alle on laitettu lisäkilpi ”Mopolla ajo sallittu”. Ratkaisu on siis aivan järjenvastainen: jalkakäytävällä, jossa pyöräily on kielletty, sallitaan kuitenkin mopoilu! Käsittääkseni ratkaisu on myös lainvastainen. Mopoilun voi sallia vain pyöräteillä (liikennemerkki nro. 422), yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävällä (nro. 423) tai rinnakkain olevalla pyörätiellä ja jalkakäytävällä (nro. 424 ja 425). Huomaa vielä, että merkki on asennettu yleisen käytännön vastaisesti väylän vasemmalle puolelle. Lisäksi vastakkaisesta suunnasta tultaessa merkinnät ovat tällaiset:

Eli toisesta suunnasta tultaessa kyseessä onkin kevyen liikenteen väylä, jossa mopolla ajaminen on kielletty! Voiko yhtään sekavampaa väylää enää tehdä?

Absurdeinta hommassa on se, että uusi liikennemerkki siirtää pyöräilijät ajoradalle, joka tässä tapauksessa on Valtatie 23! Vilpitön tarkoitukseni oli parantaa etenkin pyöräilijöiden oikeudellista asemaa väylällä, mutta nyt olenkin ainakin välillisesti huonontanut heidän asemaansa. Kaupunki (tai tiepiiri, kumpi tästä sotkusta nyt ikinä onkaan vastuussa) kuvainnollisesti lyö pyöräilijöitä naamaan ja huutaa perään: tervemenoa hippasille tukkirekkojen kanssa! En voi olla pohtimatta, onko tämä muutos tehty vain kiusallaan, koska minä satuin antamaan palautetta asiasta. Mahdoinko loukata tienpitäjän kunniaa verisesti, kun haastoin heidän ammattitaitonsa bongaamalla virheen?

Toinen minua pohdituttanut seikka on se, että eikö kukaan (liikennesuunnittelija/insinööri/merkin asettava työmies) ajattele tekemisiään? Vai otetaanko varastosta summassa vain jokin oikeaa merkkiä muistuttava, samanvärinen merkki ja pistetään paikoilleen? Viimeistään lisäkilpeä ruuvatessa pitäisi käydä mielessä, minkä merkkien yhteyteen se soveltuu. Käynnissä tuntuu olevan jonkinlainen liikennemerkkilotto.

Koska tunnen osasyyllisyyttä tapahtumiin, aion vielä taistella toisenkin erän tässä asiassa. Ilmeisesti olisi pitänyt artikuloida pyyntönsä tarkemmin heti alkuunsa: laittakaa paikalle yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän merkki. Luulin kuitenkin, etteivät tienpidon ammattilaiset voisi tehdä näin idioottimaista ratkaisua. Olin väärässä. Kirjoittelen sitten lisää, kun asia etenee.

Advertisements

, , , , , , ,

%d bloggers like this: