Talvikausi on alkanut!

Ilokseni voin ilmoittaa, että fillarin rengasshow on takanapäin. Kaupunkipyörä on saanut nastarenkaat allensa. Lenkkipyörä puolestaan odottelee vielä vuoroaan, mutta eiköhän senkin renkaat vaihdu nastaisiin vielä tulevalla viikolla, sillä sääennusteen mukaan nyt alkaa ainakin viikon pituinen pakkasjakso. Vaikka suurempia ongelmia ei vaihdossa ollut, silti pitää ihmetellä ihmisen tyhmyyttä: vaikka homman tekee joka kevät ja syksy, ei millään muista kaikkia niitä pikkuniksejä, jotka tekevät vaihdosta helppoa.

Hiljattain kirjoittelin kaupunkipyörään sopivan rengaskoon löytämisen vaikeudesta. Havittelemani Schwalben Marathon Wintereitä ei sopivana kokona löytynyt, mutta onneksi Nokian tarjosi juuri  oikeaa kokoa. Renkaan malli on Mount & Ground W144 ja siinä on, kuten mallinimestä voi päätellä, 144 nastaa. Ostopaikkana oli muuten jyväskyläläinen Huoltopilotti, jossa palvelu ja asiantuntemus tuntui olevan kohdallaan.

Alussa hieman harmitti, kun Marathon Wintereitä en pyörääni löytänyt. Vaikka Schwalben kotisivuilla oikean koon olemassaolo mainitaan, ei sitä kuitenkaan ollut niiden myymälöiden valikoimissa, joista asiaa tiedustelin. Bikeplanetillekin annoin vielä mahdollisuuden, kun kysyin renkaista sähköpostilla. Vastaus oli aika epämääräinen: ”Emme ole saaneet kyseistä rengasta valikoimiimme.” Piste. En enää viitsinyt lähettää jatkokysymyksiä (”Onko tulossa?”, ”Onko teillä tarjota vastaavia tuotteita?” tai ”Valmistetaanko rengasta enää ollenkaan?”), vaan vierailin Huoltopilotilla. Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että pienillä nastarengasmarkkinoilla myyjän ei kannata seisottaa varastossa harvinaisimpia kokoja.

Jälkeenpäin ajatellen menetys ei ollut kovin suuri. Jos Noksua ja Schwalbea vertaillaan keskenään, voisivat tulokset olla tällaisia.

Hinnaltaan Nokian on hyvin kilpailukykyinen (Nokian 38€/kpl, Schwalbe n. 50€/kpl). Mieltä lämmittää myös se, että Noksut valmistetaan Suomessa. Nastojen määrä on kummassakin lähes sama, joten myös pidon jäällä voisi luulla olevan yhtä hyvä. Kuvien perusteella Nokian kuviointi on syvempi, joten se saattaa olla lumella parivaljakosta pitävämpi, mutta käänteisesti paljaalla asfaltilla raskaampi. Nokian kumiseoksen väitetään kestävän ns. tappajasepeliä kohtuullisen hyvin, mutta Schwalbella on tarjota erityinen Kevlar Guard -suojaus (joka on siis astetta kevyempi kuin kesärenkaissa käytetty Smart Guard -pistosuojaus).

Yhtä Schwalben ominaisuutta arvostan kuitenkin hyvin paljon, nimittäin heijastinnauhaa renkaan sivulla. Sen avulla pyöräilijä erottuu liikenteessä paljon perinteisiä pinnoihin kiinnitettyjä heijastimia paremmin. Nokian -tuotemerkkiä valmistavalla Suomi Tyresillä olisikin tässä suhteessa tuotekehityksen paikka. Heijastinnauha taitaakin olla oikeastaan ainoa konkreettinen asia, jossa Nokian on vielä Schwalben takana.

Nastarengas

Advertisements

, , , , , , ,

%d bloggers like this: