Ylläriruuhkia Stadissa

Etyj-kokous Helsingissä aiheuttaa ruuhkia kaupunkialueella etenkin torstaina. Juuri äsken Kymmenen uutisissa haastateltiin tänään ruuhkissa odottaneita autoilijoita. Ihmeissään olevista autoilijoista kukaan ei ollut kuullutkaan, että kokouksen arvovieraita kuljettavat autosaattueet aiheuttavat odotusta tavallisille autoilijoille. Ei siltikään, vaikka viimeisinä päivinä kokous on ollut uutisten pääaihe ja tänä aamuna Hesari kertoi laajasti ruuhkien synnystä sekä toimituksellisella etusivullaan että puolet viitossivusta vieneessä kartassa. Helsinkiläisille kaikki mahdollinen liikenteeseen liittyvä poikkeuksellisuus näyttää tulevan aina yllätyksenä.

Viimeksihän yllätystä oli lumimyräkässä. Saimme katsella uutisia, joissa autoilijat kertoivat kaivaneensa autojaan lumikinoksista jopa tuntien ajan (miten voi käyttää näin paljon aikaa auton harjaamiseen ja ajouran avaamiseen?!). Sitten kun liikkeelle päästiin, liikuttiin niin hitaasti, että syntyi valtavat ruuhkat. Taksikuskit toivoivatkin, että helsinkiläiset hyppäisivät suosiolla ammattiautoilijoiden kyytiin… Viimeisempänä uutisena kerrottiin, että jopa liikennevaloja oli mennyt epäkuntoon lumen ja kosteuden (=talven) vuoksi.

Miksi mistään muusta rannikkokaupungista ei kantaudu vastaavia uutisia? Ovatko helsinkiläiset jotenkin onnistuneet eristämään itsestään talviajon taidon ja maalaisjärjen? Jotain jännää tämän takana täytyy olla, koska missään muussa kaupungissa samanlaisia ongelmia ei ole.

Mainokset

, , , , , ,

  1. #1 by Markku Hänninen on 4.12.2008 - 9:02

    Näin eteläsuomalaisena (Vihti) autoilijana pitää kommentoida hiukan, mielestäni kyse on osittain myös tavasta miten uutisoidaan.

    Viimeksi kun uutisoitiin lokakuun lopussa ”talvi yllätti autoilijat” oli Keravan suunnalla suistunut muistaakseni 7 autoa ojaan. Vähän myöhemmin kun Pohjanmaalla tapahtui yli 20 kolaria se oli uutisoitu ”karmea ajokeli” eikä itse autoilijoita syyllistetty uutisissa lainkaan.

    Ilmatieteen laitoksen mukaan taannoinen lumipyry Helsingissä oli myös pahin 50 vuoteen. Itse en Helsingissä viime pyryn aikana liikkunut, mutta ymmärsin että kaupunki oli varautunut auraukseen vasta joulukuusta lähtien ja toisaalta lunta ei kuljetettu monesta paikasta lainkaan pois vaan sen annettiin vain sulaa paikallaan, koska se sääennusteen mukaan sulaisi viikossa (kuten tapahtuikin).

    2004 tammi/helmikuussa vietin ison lumipyryn jälkeen kyllä kolmisen tuntia lumikolan kanssa päästäkseni autolla liikkeelle. Silloin asuin rivitalossa, jonka pihaan ei huoltoyhtiön aura löytänyt kuin vasta kuudelta illalla edellisöisen pyryn jälkeen. Matkaa autopaikaltani tielle oli n. 50 metriä 30cm kinoksessa..

    Pääkaupunkiseudun liikenne on muutenkin normaalina arkipäivänä ruuhkautunut, joten pienikin häiriö vaikuttaa helposti paljon. Esim. muutama vuosi sitten oli Mechelininkadulla pari päivää yksi väärin pysäköity auto, joka aiheutti isot ruuhkat Länsiväylälle, kunnes se siirrettiin pois

    PS. Kiitos hienosta blogista, näin liikenneasioista kiinnostuneena tätä on ollut ilo seurata.

%d bloggers like this: