Liikenneitsemurhat nousevat keskusteluun

Vanhan Liikenneblogin puolella kirjoittelin elokuussa 2008 liikenteessä tehdyistä itsemurhista. Tuolloin otsikoin kirjoitukseni ”Vaietut onnettomuudet”. Tuon jälkeen liikenneitsemurhat ovat nousseet pariin otteeseen ajankohtaisohjelmien aiheeksi. Viimeksi eilen MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma käsitteli yhtä tapausta, jossa rekankuljettaja ja hänen kyydissään ollut vaimo kertoivat ajatuksiaan siitä, miltä tuntuu joutua itsemurhan välineeksi.

Ohjelmassa esitetyt tiedot ja etenkin pienen lapsen menehtyminen saivat minut muistamaan, mistä onnettomuudesta oli kyse. Muistan uutista lukiessani miettineen, oliko tämänkin Saarijärvellä sattuneen onnettomuuden taustalla itsetuhoisuus. Nyt lähes vuosi tapahtuman jälkeen asiaan tuli varmuus. Tilanteesta tuli vieläkin koskettavampi, kun onnettomuuteen joutunut yrittäjäpariskunta, yksi uhreista, sai kasvot.

45 minuutin jutussa  tulee ilmi ikävällä tavalla onnettomuuden kerrannaisvaikutus. Kuljetusyrittäjäpariskunnan elanto oli katkolla onnettomuuden jälkeen. Sen lisäksi vakuutusyhtiö ei suostu lunastamaan onnettomuudessa vahingoittunutta autoa. Sen sijaan kuorma-autoa yritettiin itsepintaisesti korjata. Auto olisi voinut hajota kesken ajon. Näin yhdestä onnettomuudesta voi seurata vielä toinenkin. Onneksi uusi auto on saatu käyttöön vakuutusyhtiöstä huolimatta.

Kuljetusyrittäjien mukaan jotkut tahot yrittävät vaientaa heitä puhumasta asiasta. Pelkona on, että toimintamalli leviää. Vastaväitteenä tälle on käytetty sitä, että hyssyttelyn olisi jo pitänyt tehota, mutta itsemurhia tehdään edelleen. Eikö samalla tavalla voitaisi ajatella, että tieto liikenneitsemurhan pitkäkestoisista seurauksista vähentäisi tekoja? Vaikenemalla asiaa ei korjata.

Aiheesta muualla:

– 45 minuuttia -ohjelman juttu MTV3 Anytimessa.

– Liikenneblogi 19.8.2008: Vaietut onnettomuudet.

– Auto- ja kuljetusala -lehti 5.9.2007: Raskaan liikenteen onnettomuus on aina uutinen.

Advertisements

, , , , , , , ,

%d bloggers like this: