Erikoiskuljetus on aina riski liikenteessä

Liikenneturvallisuutta ei pitäisi heikentää turhilla erikoiskuljetuksilla.

MiG aukiolla

Tiistai-iltana 10.3.2009 Jyväkylän keskustaan ”lensi” erikoinen vieras. Keski-Suomen Ilmailumuseo kuljetti kävelykadun päähän Aren aukiolle entisen Puolan armeijan MiG -hävittäjän. Lentokone tuotiin keskustaan lavetilla, jonka jälkeen MiG nostettiin Ilmarisenkadulta Kolmikulman kauppakeskuksen yli aukiolle. Viimeinen vaihe keräsikin kävelykadulle runsaasti katsojia. Itse olin paikalla kameran kanssa sekä tiistaina että torstaina ihmettelemässä ja tallentamassa poikkeuksellista projektia.

Lentokone tuotiin noin 20 kilometrin päästä Tikkakoskelta. Konetta, jonka pituus on reilut 11 metriä ja siipien kärkivälikin 9,6 m, ei ole varmaankaan yksinkertaista veivata kaupungin keskustassa. Täytyykin ihastella lavetin kuljettajan ammattitaitoa, kun hän pujotteli yhdistelmällä pylväiden ja ahtaiden paikkojen täyttämässä keskustassa. Tietenkään hän ei hoitanut hommaansa yksin, vaan sai neuvoja radioteitse auton ulkopuolelta.

Pujottelua

Kuljetus joutui pujottelemaan pylväsviidakossa.

Mielestäni erikoisinta siirrossa oli se, että kaksi päivää myöhemmin se toistui käänteisenä, kun MiG kuljetettiin takaisin Tikkakoskelle. Ilkivaltaa pelännyt Ilmailumuseo ei halunnut pitää lentokonettaan yhtään kauemmin esillä. Erikoista ajattelua: toisaalta ollaan valmiita riskeeraamaan kone kuljetuksessa, mutta sitten ollaan huolissaan ilkivallasta. Lisäksi on mielenkiintoista miettiä museo(i)lle aiheutuneita kustannuksia. Tuskinpa ne kuljetusyrityksen kumipyörätkään ihan ilmaiseksi liikkuvat. Onhan se mukavaa, jos museoilla on tällaiseen varaa tiukoiksi väitettyinä aikoina.

Ilmeisesti menomatkaan suhtauduttiin aluksi hyvin kunnianhimoisesti. Keskisuomalaisen tietojen mukaan (KSML 11.3.2009) alkuperäisessä suunnitelmassa siirron piti kestää vain 30 minuuttia, mutta lopulta aikaa vierähtikin yli kaksi tuntia. Puoli tuntiahan olisi tarkoittanut saattueelle noin neljänkympin keskinopeutta. Se kuulostaa utopistiselta, etenkin kun viimeiset kilometrit keskustassa kuljetaan kävelyvauhtia. Enpä osaa sanoa, saavutettiinko 40 kilometrin tuntinopeutta edes Nelostiellä. Viralliseksi syyksi aikataulun venymiselle annettiin vilkas liikenne. Aikataulujen pettäminen saa pohtimaan, kuinka huolellisesti kuljetus oli lopulta suunniteltu.

Sanomattakin on selvää, että kuljetus haittasi merkittävästi liikennettä etenkin Jyväskylän keskustassa. Osa kaduista suljettiin kokonaan ja monissa risteyksissä liikennevalot olivat pois käytöstä. Keltaista vilkuttavat liikennevalot heikensivät niin autoilijoiden kuin jalankulkijoidenkin turvallisuutta. Torstai-iltana keskustan ohittavalta kohdaltaan Nelostie oli suljettuna kumpaankin suuntaan, koska paluumatkan ensimmäiset metrit jouduttiin kulkemaan vastaantulijoiden kaistalla. Ilta-ajasta huolimatta kuljetus ruuhkautti liikennettä.

Nelostiellä

Torstai-iltana erikoiskuljetus sulki pätkän Nelostietä kumpaankin suuntaan.

Erikoista oli mielestäni myös kuljetusten ajankohta. Torstaina saattue lähti matkaan iltakahdeksalta, vaikka keskustassa riittää autoliikennettä viimeistenkin kauppojen sulkeutumiseen saakka, eli yhdeksään, puoli kymmeneen asti. Kymmeneltä matkaan lähtenyt saattue olisi ehkä aiheuttanut vähemmän haittaa kuitenkaan häiritsemättä vielä kaupunkilaisten yöunia.

Kuljetus sitoi myös Jyväskylän liikkuvan poliisin resursseja; kuljetuksen saattamiseen osallistui keskustassa viisi partioautoa. Toki LP:n tehtäviin kuuluu tällaiset erikoiskuljetusten saatot, mutta väkisinkin mieleen tulee, oliko tämä ihan viisasta voimavarojen käyttöä. Tosin täytyy muistaa, että saattue työllisti vain liikkuvaa poliisia, jolloin järjestyspoliisi pystyi hoitamaan normaalisti tehtäviään.

Poliisit

Erikoiskuljetus sitoi myös liikkuvaa poliisia.

Ammattimaisesta toteutuksesta huolimatta erikoiskuljetukset ovat aina riski liikenteessä. Olisikin syytä miettiä tarkoin, ovatko tällaiset kuljetukset välttämättömiä. Lentokonehan oli lopulta mainostarkoituksessa siirretty esine. Joskus esimerkiksi keskustaan tuotavat suuret rakennustarvikkeet aiheuttavat ruuhkia, mutta niiden funktio onkin aivan erilainen kuin lentokoneella. Ainakin kuljetuksen kellonaikaa pitäisi miettiä erityisellä huolella.

Omasta mielestäni haitat ylittivät hyödyt, kun lentokone rahdattiin keskustaan ja kahden vuorokauden kuluttua sieltä pois. Olihan kuljetusta ihan kiva valokuvata ja seurata, mutta toisessa vaakakupissa olivat liikenneturvallisuuden heikkeneminen ja ruuhkat. Ja tämä kaikki oikeastaan vain mainoksen vuoksi.

Ps. Olin siis torstai-iltana valokuvaamassa siirtokuljetuksen edistymistä Jyväskylän keskustassa. Sivutuotteena syntyi myös pokkarilla kuvattu video. Se on nyt nähtävillä YouTubessa:

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Niko Johansson on 11.8.2009 - 13:25

    Hei, erikoiskuljetukset ovat usein ainoa vaihtoehto. Toki tämän kaltainen ”lentokoneen” siirto on ihan höpöhöpö -juttuja, mutta usein Suomen teollisuuden ainoa keino on raskas erikoiskuljetus.

    Perheelläni on Ruotsissa erikoiskuljetuksiin erikoistunut yritys ja olemme varsin merkittävä toimija Pohjoismaissa, voin kertoa omasta kokemuksestani, että mitään ei jätetä sattuman varaan. Toki aina jokin menee pieleen pitkän matkan kuljetuksissa, mutta kaikki kyllä pyritään ottamaan huomioon ja kuljetukset tehdään mahdollisimman turvallisiksi. Toki niistä on yleensä haittaa muulle liikenteelle hitaan etenemisen vuoksi, mutta mieluummin hidas eteneminen kuin paha onnettomuus.

%d bloggers like this: