Eroon sepelistä

Pyöräilyn kannalta on mukavaa, kun lumet sulavat ja pääsee ajamaan taas asfaltilla. Keväällä pyöräilijät joutuvat tosin elämään siirtymävaiheessa, kun liukkaudentorjuntaan käytettyä sepeliä ei ole vielä ehditty lakaista pois. Kadut muistuttavat enemmän hiekka- kuin päällystettyjä teitä. Suurin osa ihmisistä kärsii keväisin sepelipölystä ja sisätiloihin kantautuvista pikkukivistä, mutta pyöräilijöille sepeli aiheuttaa muitakin haasteita.

Keväällä sepelin ”kaksinaamaisuus” tulee valitettavan hyvin esiin. Talvella sepeli vähentää liukkautta, mutta paljaalla asfaltilla siitä muodostuukin liukkauden aiheuttaja! Päällysteen ja renkaiden välissä kivet hioutuvat pyöreäreunaisiksi ja alkavat muistuttaa kuulia. Jarrutukset ja kaarteet pitää ottaa todella rauhallisesti, jos mielii pysyä pystyssä.

Sepeli vaikuttaa myös pyöräilijän rengasvalintoihin. Joidenkin kaupunkien käyttämä sepelilaatu on nimittäin niin teräväreunaista, että se puhkoo fillarin renkaita. Nastarenkaat kestävät yleensä sepeliä paremmin kuin kesärenkaat, joten pyöräilijä joutuu pohtimaan oikeaa ajankohtaa renkaanvaihdolle sepelitilanteen mukaan. Rengasta ei siis vaihdeta lumien sulettua, vaan sepelin poistuttua! Pientä helpotusta tuovat pistosuojatut renkaat, jotka ainakin oman kokemukseni perusteella pärjäävät puhkeamatta ”tappajasepelin” kanssa.
sepeli

Sepelillä on myös uskomattoman hyvä lentotaito. Se ottaa vauhtia karkeakuvioisista talvirenkaista ja singahtaa usean metrin korkeuteen. Tuulilasissa vain napsahtelee, kun sepeli lentää. Sepelikaudella pyöräilijänkin on hyvä varustautua lentävään sepeliin. Ajolaseja oppii arvostamaan, kun kivi on tarpeeksi monta kertaa yrittänyt ottaa kontaktia silmien kanssa. Väitetäänpä kiviaineksen löytäneen tiensä myös epäonnisen pyöräilijän nenään…

Keväällä tulee manailleeksi, miksi ihmeessä sepeliä pitää kylvää niin paljon. Eniten ihmetyttää juuri pyöräteiden sepelöinti. Ne, jotka haluavat ajaa talvella, osaavat kyllä ostaa nastarenkaat. Nasta pureutuu jäähän toisin kuin sepeli, joka vain luiskahtaa renkaan alta pois ja kaupan päälle puhkaisee renkaan. Samoin kevyen liikenteen väyliä ei tarvitsisi hiekottaa kuin vain toiselta reunalta.

Kuitenkin pitää muistaa kiittää niitä henkilöitä, jotka tekevät pitkää päivää sepelin poistamiseksi kaduilta. Saavuin eräänä iltana pyörälenkiltäni puoli kymmenen maissa ja kunnossapitofirman työntekijöillä päivä vain tuntui jatkuvan. Tällä viikolla sääkin on ollut suosiollinen siivousurakan kannalta, kun vesisade on sitonut pahimman pölyn.

Vielä viikko tai pari niin tiet ovat taas puhtaat ja kesäkausi voi todella alkaa!

, , , , , ,

  1. #1 by niobe on 8.4.2009 - 22:19

    Tämä ei mitenkään liity postaukseen, mutta pakko kommentoida, että laitoit headeriin hienon kuvan, juuri tuolla nimenomaisella HVI-autolla ajoin oman korttini puoli vuotta sitten, jei!

    Sepelinpoistohenkilökuntaa bongasin tänään kaupungilla paljonkin, onneksi, haittasipa tuo nimittäin menoa meilläkin, kun työnsin pienipyöräisiä lastenrattaita. Aika tärisevää oli meno muksulla kyydissä.

    Ehkä tämä oli hyvä kohta tunnustautua blogisi lukijaksi 🙂

  2. #2 by Kosti on 9.4.2009 - 21:27

    Onnittelut ajokortista!

    Niin, ei varmasti ole sellaista ryhmää liikenteessä, jota sepeli ei jollain tavalla haittaisi. Tulin aiemmin tänään pääsiäisen viettoon tänne Varkauteen. Keskustassa näin yhden talkkarin, jolla oli hieman erikoinen keino puhdistaa katua sepelistä, nimittäin lehtipuhallin! Sitä pölyn määrää ei voi kuvailla, aivan kuin jonnekin hiekkamyrskyn keskelle olisi joutunut. Onneksi ainakin Jyväskylässä siivoustoimet vaikuttivat todellakin tehokkailta.

  3. #3 by niobe on 9.4.2009 - 22:08

    Kiitos 🙂 Mistä muuten olet ottanut tuon headerin kuvan? En millään keksinyt paikkaa, josta tuon kuvakulman saisi aikaiseksi.

  4. #4 by Kosti on 9.4.2009 - 23:38

    Laitoin alkuperäisen kuvan tuonne valokuvien puolelle, ikään kuin kahden pisteen vihjeeksi :).

    No, eipä kiusata enempää. Kuvauspaikka on Hannikaisenkadun ja Kilpisenkadun risteys. Otin kuvan kevyen liikenteen sillalta Harjun suuntaan. Se siis selittää jännää kuvakulmaa.

%d bloggers like this: