Kevyt liikenne tietöiden jaloissa

Jyväskylässä on tänä vuonna vireillä pari tietyötä, joiden vuoksi kevyen liikenteen asemaa ja turvallisuutta on merkittävästi heikennetty. Kuten vakiolukijat tietävät, en ole liikennevalojen painonappien suuri ystävä. Joskus niitä on kuitenkin pakko painella, mutta entäs sitten, kun nappi on aidan takana tai sen edessä on valtava kuoppa?

Näinkin voi käydä, kuten Seppäläntien remppa on osoittanut. Ahjokadun risteyksessä olevalla suojatiellä pitää painaa edelleen nappeja, mutta niihin ylettyminen on tehty äärimmäisen vaikeaksi. Katsokaa kuvista:

pyöräilijä

Pyöräilijän on noustava satulasta voidakseen painaa nappia. Miten mahtaa huonompikuntoinen tai vanhus ylettyä napille, kun nuoremmatkin saavat kurotella?

keskikoroke

Keskikorokkeella nappia ei voi käytännössä painaa lainkaan, koska kuoppa ja aita estävät lähestymisen. Ajatuksena on varmasti ollut, että ”valon ollessa punainen juo energiajuomaa, kasvata siivet ja paina nappia”! Eli jos jää punaisiin valoihin keskikorokkeelle, täytyy odottaa niin kauan, että jommalta kummalta puolelta joku tulee ”pelastamaan”. Kaivannon laidalle kenenkään ei pidä mennä keikkumaan, vaikka sellainenkin mahdollisuus on jätetty. Ainoa oikea menettelytapa olisi sulkea koko suojatie, joka on kuoppineen, kavennuksineen ja heppoisine muoviaitoineen jo muutenkin äärimmäisen vaarallinen. Vähimmilläänkin napit täytyisi ohittaa väliaikaisesti siten, että valo vaihtuu jokaisella kierrolla ilman napin painamista.

Toinen esimerkkini tulee Rajakadulta, jossa on niin ikään menossa remontti. Arvatkaas mitä väylää on kavennettu oikein reilusti?

Rajakatu

Jep jep, oikein arvasitte. Kuvassa näkyvän suoja-aidan ja viereisen taloyhtiön aidan väli on se kevyen liikenteen väylä. Kevyiden muoviaitojen jalat vielä kaventavat reittiä entisestään. Jos jalkojen päälle ajaa pyörällä, kaatuu hyvin todennäköisesti. Ja aitahan ei estä kaatumasta ajoradalle…

Näiden lisäksi on vielä liuta kaikenlaista pikkuvaivaa, kuten teräväreunaisia reikiä päällysteessä ja jyrkkiä mutkia, joiden reunoilta ei sepeliä ole muistettu siivota pois. Siinäpä pieni katsaus kevyen liikenteen aurinkoisiin kesäpäiviin Jyväskylässä. Poikkeusjärjestelyt näyttävät oivallisesti, kuinka kevyen liikenteen turvallisuudesta nipistetään ensimmäisenä. Näyttää siltä, ettei kukaan oikeastaan viitsi miettiä, kuinka tietyömaat saataisiin turvallisiksi myös kevyelle liikenteelle.

, , , , , , ,

  1. #1 by Jenni on 29.5.2009 - 20:50

    Julkkis! 😀

    Ilmeisesti siis ehdotit Vaajakosken ympyrää Puskuriin vai keksikö ne muuten vaan haastatella sua? Sääli ettet voittanut navigaattoria.

    Jutun keskimmäisen kuvan kohteen ohi ajoin tänään. Keskikorokkeella oli henkilö pyörätuolissa avustajansa kanssa. En tiedä olivatko painaneet nappia, mutta sen verran huomasin että nappi oli paljon helpommin saavutettavissa kuin kuvassasi. Ehkä sille oli tehty jotain.

  2. #2 by Kosti on 1.6.2009 - 0:04

    Heh, itse asiassa en osallistunut kilpailuun lainkaan, koska en keksinyt sopivaa ehdokasta. Kun ei se ympyrä ole sillä tavalla huono, oikeastaan vain haastava ja monimutkainen. Puskurin toimittaja otti yhteyttä lähinnä ympyrästä kirjoittamieni juttujen vuoksi.

    Huomasin itsekin saman, että pari päivää postauksen jälkeen tilanne Seppäläntiellä oli parantunut hieman. Hyvä niin.

  3. #3 by Jenni on 2.6.2009 - 15:29

    Mä mietin kyl vähän että olisitko haukkunut ympyrän kun et niin negatiivisesti kuitenkaan ole siitä kirjoittanut. Hauskaa että blogisi on huomattu, kun toimittaja asiaan liittyen oikein otti yhteyttä.

    Testautin eilen liikenneopettajakaverillani Poloa (että vaatiiko korjaamista) ja hän sitten ajoi Vaajakosken ympyrästä ja totesi että eipä se nyt niin vaikea ole että suomen kauheimpiin liikennejärjestelyihin kuuluisi. Otin nimittäin Puskurin jutun sopivasti puheeksi juuri ympyrää lähestyessä. 😀

  4. #4 by Jenni on 2.6.2009 - 15:33

    Niin piti ympyrästä vielä sen verran sanoa, että tällä hetkellä kaistamaalaukset näkyvät melko huonosti, kun asfalttia on niin paljon korjailtui.

  5. #5 by Jaakko on 6.7.2009 - 19:35

    Mielenkiintoinen kohta on myös Uuraisille johtavalla tiellä Tikkakosken risteyksessä. Sitähän rakennetaan uusiksi, ja samalla on rakennettu uusi kevyenliikenteen väylä Uuraisten tielle n. kilometrin matkalle. Kevyen liikenteen väylää osoittavat liikennemerkit ovat olleen ko ainakin kuukauden paikoillaan, mutta itse väylä on nykin kokoisista kivistä tehtyä perunapeltoa. Nyt lain mukaanhan tuota kevyenliikenteen väylää tulisi käyttää, kun se on kerran liikennemerkein osoitettu. Varsinkin jos tulet Uuraisilta Jyväskylään päin.
    Jos joku olisi asiaa edes pikkaisen miettinyt, liikennemerkit olisi peitetty kunnes väylä on valmis tai edes liikennöitävässä kunnossa. Mutta taitaa olla liikaa vaadittu.

%d bloggers like this: