Ruuhkaa Seppäläntiellä

Seppäläntie

Jyväskylässä Seppälän alue on tunnettu liikenneruuhkistaan. Alueen pääväylää Seppäläntietä voidaan kutsua jopa  kaupungin pahimmaksi solmukohdaksi, jossa työmatkalaiset, kauppakeskuksissa asioivat sekä keskustaan ja sieltä pois ajavat autoilijat kohtaavat. Parhaillaan Seppäläntiellä on käynnissä remontti, jossa Vaajakoskentielle kääntyvien kaistaa pidennetään. Tämän pitäisi parantaa liikenteen sujuvuutta ja näin helpottaa aamu- ja iltapäiväruuhkia. Vaikka Seppäläntien tilanne onkin muuttumassa parempaan, palataanpa vielä ajassa taaksepäin toukokuulle, jolloin rakennustyöt olivat vasta käynnistymässä. Mitkä ovat perimmäiset syyt Seppäläntien tukkoisuudelle?

Kun kävin ottamassa valokuvia edelliseen juttuuni liikennevalojen painonapeista, jäin seuraamaan hetkeksi autoilijoiden ajotapoja Vaajakoskentien, Ahjokadun ja Vasarakadun risteyksissä. Koska valokuvien lisäksi innostuin kuvaamaan videonpätkiä, katsoin parhaaksi koostaa kuvat ja videot yhdeksi kokonaisuudeksi. Mielestäni sainkin talteen kattavan otoksen Seppäläntiellä toukokuussa vallinneesta meiningistä. Tuplanappikin (joka käsittääkseni poistuu keskuudestamme remontin myötä) pääsi mukaan!

Yhtenä suurimmista ongelmista näyttäisi olevan se, että autoilijoilla on pakonomainen tarve ajaa risteykset tukkoon. Välillä vaikutti siltä, että liikennevaloilla ei ole mitään vaikutusta autoilijoiden käytökseen. Lähes jokaisella vuorolla kävi niin, että valon vaihduttua punaiseksi yksi tai kaksi autoa ajoi vielä jonottamaan risteysalueelle. Punaisia päin ajoivat surutta myös ns. ammattiautoilijat kuten kuorma- ja linja-autojen kuljettajat.

Toinen minua suuresti ihmetyttävä seikka on autoilijoiden suhtautuminen suojateihin. Yllättävän moni nimittäin ajaa autonsa suojatien päälle vihreää valoa odottaessaan. Ilmeisesti yksinkertainen sääntö, jonka mukan pääopastinta tai pysäytysviivaa ei saa ohittaa valon ollessa punainen, on pahasti hukassa. Tietyöalueella tilannetta pahensi vielä se, että ajoratamerkinnät puuttuivat päällysteen uusimisen vuoksi. Vaikuttaa siltä, että monella autoilijalla on vaikeuksia hahmottaa suojatien paikkaa silloin kun suojatietä ei ole maalattu katuun.

Huomasin myös, että liikenne ”stoppaa” väylällä hyvin nopeasti, jolloin autoilijat joutuivat jarruttelemaan varsin voimakkaasti välttääkseen peräänajot. Pidemmästä turvavälistä olisi varmasti hyötyä. Silloin saattaisi olla paremmat mahdollisuudet havaita liikennevirran pysähtyminen. Monille autoilijoille kävi niin, että he ajoivat risteykseen pahaa aavistamatta liikennevirran mukana, kunnes virta pysähtyi ja kuljettajat huomasivat jääneensä ”ansaan” keskelle risteystä.

Osittain Seppäläntien ruuhkat johtuvat siitä, ettei liikenneympäristöä ole mitoitettu tällaisille automäärille (vuoden 2006 liikennelaskennan mukaan yli 30 000 autoa vuorokaudessa). Lähes yhtä suuri syyllinen on autoilijoiden oma liikennekäytös. Millainenhan tilanne olisi, jos autoilijat malttaisivat pysähtyä punaisiin valoihin ja olla ajamatta risteystä tukkoon? Harva seisoo Seppäläntien ruuhkissa ensimmäistä kertaa, joten kaikille pitäisi olla selvää, ettei liikennesääntöjä rikkomalla saa minkäänlaista etua. Päin vastoin, ärsyttää vain käytöksellään toisia ja pahimmillaan vaarantaa muiden (kevyen liikenteen!) turvallisuuden. Huomasin tarkkailujaksoni aikana, että punaisia päin ajaneet päätyivät vain nopeammin jonottamaan seuraaviin valoihin ja liikennesääntöjä noudattavat autoilijat saivat heidät kohta taas kiinni.

On mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon pidennetty ajokaista helpottaa ruuhkia. Vai vesittääkö autoilijoiden ajotapa tämänkin parannuksen?

, , , , , , , ,

  1. #1 by Kevyempi Liikenne on 27.7.2009 - 23:04

    Tuo risteysten tukkoon ajaminen, suojatielle pysäyttäminen jne. ovat aivan yleisiä ilmiöitä näköjään muuallakin. Täällä Tampereella sitä näkee ihan joka päivä, etenkin jos menee automarket-keskittymiin joissa on läntätty alkeelliset pyörätiet automarketin kylkeen niin että parkkipaikoilta poistuvat autot ajavat aina pyörätien ylitse useasta kohtaa ja usein jäävät jonoon niin ettei pyörätiellä voi kulkea (etenkin Tampereen Lielahti on tälläinen autojen säheltämisareena)

    Outoa ettei suojateitä kunnioiteta, liikennevaloihinkin suhtaudutaan kuin ne olisivat joitakin ”suosituksia”, mutta lopulliset ratkaisut ajamisesta eteenpäin jätetään kuljettajan oman viisaan harkintakyvyn varaan 😉

  2. #2 by Pörrö on 6.8.2009 - 23:00

    Tuosta tulee useamman kerran viikossa pyörällä kuljettua ja samat havainnot olen tehnyt. Toisaalta ihan mukavaakin ajanvietettä katsoa kuinka nopeasti risteys ajetaan tukkoon kun valon vaihtumista odottelee. Olempa juuri tuolla samaisella suojatiellä kerran vihreillä valoilla meinannut jäädä peruuttavan (kyllä, peruuttavan) auton allekkin…

%d bloggers like this: