Bussikuskin marathonpuhelu

Eräänä alkukesän iltana tuli jälleen istuttua linja-autossa matkalla Varkaudesta Jyväskylään. Kesäillan matka sujui mukavasti lueskellessa ja auton viileydestä nauttiessa. Pian kuitenkin matka sai mielenkiintoisen piirteen – ja minä blogiini taas lisää kirjoitettavaa.

Ei ole kovinkaan tavatonta, että linja-autojen kuljettajat puhuvat kännykkään ajon aikana ilman handsfree -laitetta. Usein puhelut ovat lyhyitä työpuheluita tai soitan sulle pian -tyylisiä vastauksia kavereille, mutta tällä kertaa näin ei ollut asian laita.

Jossain valtatie 23:lla Pieksämäen ja Jari-Pekan huoltamon välissä havahduin kirjani sivuilta siihen, että kuljettajalla oli meneillään tavallista pidempi puhelu. Kurkistelin penkkien välistä ja näin kännykän kuljettajan korvalla. Parin minuutin salakuuntelulla selvisi, että kyseessä oli selvästi yksityispuhelu, ellei bussifirma sitten rakennellut huvimajoja sivubisneksenään. Tässä vaiheessa huvitin itseäni katsomalla kellosta aikaa ja arvailemalla kuinka kauan puhelu lopulta kestääkään.Linja-autot

Kyllähän kymmenen minuuttia menee varmasti rikki, ajattelin puhelun jatkuessa. Ja niinhän se lopulta menikin – ja reilusti. Kellosta seuraamani ajankulun mukaan puhelu kesti lähes 25 minuuttia! Ja eikä siinä vielä kaikki, kuten ostos-tv:ssä sanotaan. Pian puhelin soi uudelleen, mutta toinen puhelu jäi varsin ”lyhyeksi”, alle viisiminuuttiseksi.

Kyseisen linja-autokuskin suoritus oli aika ilmiömäinen. Puhelimessa lörpöttelyn aikana hän ohitti kaksi henkilöautoa ja selviytyi myös valtatie 23:n ja Ysitien risteyksestä Jari-Pekan huoltsikan luona. Ohitukset olivat sentään turvallisia (siis turvallisia ja turvallisia, eihän ohittaminen ole koskaan kovin turvallista, varsinkaan linja-autolla), mutta risteysajoa ihmettelen suuresti. Kuljettaja ei katsonut tarpeelliseksi lopettaa puhelua, vaikka edessä oli liittyminen Ysitielle stop-merkin takaa. Kun vaihdetta piti vaihtaa kesken kääntymisen, autoa ohjattiin hetken aikaa kyynärpäällä, koska sormet pitelivät puhelinta. Jokainen voi arvailla, oliko siinä vaiheeesa enää turvallinen fiilis kyytiläisillä.

Sen verran ikävältä temppuilu tuntui, että päätin laittaa palautetta linjaa liikennöivälle Soisalon Liikenteelle. Kerroin kokemastani ja kysyin samalla, millaisia ohjeita yritys on antanut kuljettajilleen matkapuhelimen käytöstä ajon aikana.

Seuraavana päivänä vastaus oli tullut sähköpostiin. Soisalon Liikenteen edustajan mukaan jokaiselle kuljettajalle on hankittu hf-laite, jonka kautta lyhyet, muutaman lauseen työpuhelut tulisi hoitaa. Yleisohjeen mukaan kaikkia puheluita ajon aikana pitäisi siltikin välttää. Onkin todettava, että Soisalon Liikenteen puolesta asia on hoidettu mallikkaasti, sillä kuljettajille on annettu täysi mahdollisuus selviytyä työstään lain puitteissa.

Linja-auton kuljettaminen on yksi niistä ammateista, joihin sisältyvä suuri vastuu konkretisoituu vasta sitten, kun jokin menee pieleen. Ja liikenteessähän tunnetusti voi käydä köpelösti, vaikka itse olisikin toiminut varovaisesti ja sääntöjen mukaan. Siksipä riskiä ei pitäisi enää kasvattaa omalla välinpitämättömyydellä. Suomessa linja-autojen onnettomuudet ovat harvinaisia ja hyvä niin. Linja-autossa on turvallista matkustaa, mikä on suurimmaksi osaksi osaavien kuljettajien ansiota. Kuljettajien urat ovat usein kunnioitettavan pitkiä, mutta työhön ei saisi leipääntyä. Se, että koskaan ei ole mitään sattunut, ei riitä perusteluksi otteen lipsumiseen. Jos linja-auto joutuu onnettomuuteen, kuljettajan, liikennöitsijän ja mahdollisen vastapuolen lisäksi on aina muitakin kärsijöitä. Matkustajia.

Mainokset

, , , , , , , , , ,

  1. #1 by iisi on 18.8.2009 - 23:12

    Pitkän linjan matkoilla voi puhua pitkään.

    Oikeasti: Pieksämäeltä tuleva tie ei ole turhan leveä, lisäksi Hankasalmen liepeillä on sattunut useita tuhoisi liikenneonnettomuuksia.
    Kunpa älyäisivät laittaa k.o. kuljettajan kilometritehtaalle puhumaan puhelujaan, koska taitaa olla taparikollinen noissa turvallisuusjutuissa.

  2. #2 by lope on 19.8.2009 - 12:34

    Kuinkahan usein näitten ”ammattiajajien” kortit olisivatkaan kuivumassa, jos tätä hands-free lakia pystyttäisiin valvomaan poliisin toimesta tehokkaasti? Rekkakuskien kohdalla tilanne on vielä huonompi ja ne autothan vasta saavatkin tuhoa aikaan onnettomuuksissa.

  3. #3 by Linja-autonkuljettaja Pieksämäeltä on 4.9.2009 - 20:25

    Ensinnäkin: kuljettaja ei menetellyt ammattimaisesti. Pahoittelen.

    Toiseksi: Olisitko huomannut bussin kulussa mitään outoa jos et olisi nähnyt ohjaamoon? Olisiko olosi ollut turvallisempi? Entä lentokoneessa ja junassa, onko olosi niissä turvallinen kun et näe mitä ohjaamossa tapahtuu. Jyväskylän junaturman kuljettajat olivat oikein kahvin keitossa. Ajatella.

    Seurasitko myös muuta liikennettä, törkeitä ylinopeuksia ja ohituksia, päin punaista ajoa jne, kai muistit niistäkin ilmoittaa? Siis oikeista ja selvistä, todella tapahtuneista vaaratilanteista. Kun nyt sitten ilmoitit vaaraa aiheuttamattomasta tilanteesta, jonka itse luokittelit mahdolliseksi vaaratilanteeksi.

    Kai muistit myös tarkkailla rattijuoppoja. Ja viritettyjä mopoja, nehän vasta killereitä nykyään ovat.

    Kolmanneksi: Kuten itse kerroit, sait silti tasokkaan kyydin ja pääsit kuin pääsitkin perille.

    Muistithan toki kiittää matkasta.

    Neljänneksi: Edustamassani bussiyhtiössä on kiinteät (ei kännykät) puhelimet, joiden käyttö on lain mukaan sallittu ajon aikana. Näillä voi soittaa vain työhön liittyviä puheluita.

    Tervetuloa turvalliselle ja ammattitaitoiselle bussimatkalle!

  4. #4 by Kosti on 4.9.2009 - 22:18

    Kieltämättä hyviä ajatuksia. Kiitos kommentistanne. Olen myös iloinen, että ”vastapuolikin” kommentoi artikkelia. 🙂

    Kohta kaksi: Vaikea kysymys. Puheluhan tuli tietoisuuteeni sen vuoksi, että kuulin kuljettajan juttelun ja vasta sen jälkeen todistin sen näkemällä. Suoraa tietä pystyy ajamaan yhdelläkin kädellä, joten eipä ainakaan siinä vaiheessa eroa huomannut. Kuten sanoin, ohituksetkin olivat mielestäni ns. varmoja, pitkillä suorilla jne. Jos minulla olisi ollut side silmillä ja tulpat korvissa, niin ei, en varmaankaan olisi pystynyt muiden aistien varassa sanomaan, milloin kuljettaja puhuu kännykkään. Mielestäni kysymys on siinä mielessä aiheeton, koska matkustajalla on oikeus arvioida matkaansa kokonaisuutena, johon vaikuttavat kaikki nämä pienet seikat.

    Heitänpä vielä tällaisen: sanotaan, että S-Mersulla 180 kilometrin tuntinopeus tuntuu samalta kuin satasen nopeus ”tavallisella” autolla. Eikös silloin Mesellä voisi ajella aina satasen alueella 180 km/h? Eihän sitä eroa tunne?

    Ajattelussani minua ei juurikaan kiinnosta se, mitä tapahtuu, vaan se, mitä voi tapahtua. Liikenneturvallisuuskysymyksiä pohtiessani näen asiat usein todennäköisyyksien kautta; Hirven väistö yhdellä kädellä vastaan hirven väistö kaksi kättä ratilla. Kumpi päättyy todennäköisemmin onnellisesti? Ammattiautoilija on varmasti saanut kuulla eräämmän kerran testeistä, joissa on todettu kiistatta, että kännykkään puhuminen heikentää ajosuoritusta. Toinen käsi pitää puhelinta ja ajatukset ovat jossain aivan muualla kuin tiellä. Todennäköisyydet selvitä tielle juoksevasta hirvestä näillä eväillä?

    Muista kulkupeleistä vielä: käsitykseni mukaan lentokoneessa (ja kaiketi myös enenevässä määrin junissa) kuljettajan tehtävä on valvoa, että tietokoneen päätökset ovat oikeita ja puuttua peliin, jos vaaratilanne lähestyy. Bussissa asia on juuri toisinpäin. Kuljettaja tekee kaikki päätökset aistiensa varassa, eikä hänellä ole juurikaan esimerkiksi tietokoneita apunaan. Miksi siis sen ainoan ”ihmiskoneen” kapasiteettia pitäisi pienentää vaikkapa kännykkään puhumisella? En ihan äkkiä menisi vertailemaan lentokonetta ja linja-autoa keskenään. Olen aika varma, että veturinkuljettajatkaan eivät enää kahvia keittele tuon onnettomuuden jälkeen. Toivottavasti koskaan ei tule Konginkangas kakkosta, mutta jos tulee sen vuoksi, että bussikuski puhui kännykkään, niin saattaa kylmien luurien käytöllekin tulla aika nopea stoppi.

    Seurasitko myös muuta liikennettä, törkeitä ylinopeuksia…

    No, kun näistä liikenneasioista on kiinnostunut, niin tämä ”sairaus” aiheuttaa sen, että liikennettä tulee aina seurattua normaalia ihmistä tarkemmin. Kenelle näistä olisi pitänyt ilmoittaa? Bussikuskille, poliisille vai äidille? En ole poliisi, joten minulla ei ole velvollisuutta puuttua edes vakavaan piittaamattomuuteen. Samassa kappaleessa toteatte, että kyseisen kuljettajan yli 50 kilometriä kestänyt puhelu oli ”vaaraa aiheuttamaton tilanne”. Uskallan olla eri mieltä. Jos vaaraa ei synny, niin mitä tahansa lain vastaista saa tehdä, niinkö? Ja mikä minä olen luokittelemaan vaaratilanteita? En mikään. Mielestäni matkustajana (palvelusta maksaneena) minulla on oikeus sellaiseen kuljettajaan joka ei pidä Suomen tieliikennelakia pilkkanaan. Siinä on jo mielestäni riittävästi perustetta lähettää firmalle palautetta. For the record: asiahan on täysin minun ja mainitun liikennöitsijän välinen asia. Virallisia tahoja en ole toiminnasta informoinut.

    Kohta kolme: Sain kyydin Jyväskylään. Tasokkuudesta en sanoisi tällä kertaa mitään. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä saan kuitenkin todella tasokasta palvelua, johon kuuluu myös huolellinen ajosuorite. Muistan aina kiittää matkasta, niin tälläkin kertaa. Useasti kyseistä väliä matkaavana kuljettajat alkavat käydä tutuiksi, joten tervehtiminen ja pieni small talk kuuluvat jo asiaan. Tämäkin on suuri osa miellyttävää matkaa, ja onhan tuttu aina turvallista!

    Kohta neljä: Olen tietoinen tästä laista. Se, että puhelimesta lähtee piuha, ei mielestäni poista puhelimessa puhumisesta aiheutuvia ongelmia. Langallisten luurien käytöstä yrityksessänne voimme siis päätellä, että ette ole artikkelissa mainitun firman palveluksessa. Artikkelin esimerkkikuljettajalla ollut Nokia ei nimittäin ollut tällainen lagallinen luuri. Tämä on ehkä syytä selventää muillekin lukijoille.

    Lukemiseksi suosittelen vielä Keskisuomalaisessa juuri tänä aamuna julkaistua mielipidekirjoitusta, jonka skannasin tänne. Pari kertaa olen ollut kyydissä, kun matkustaja on huomauttanut kännykän käytöstä kuljettajalle tien päällä. Matkustajien turvallisuudentunne on kai säädetty aika herkälle, kun muitakin tämä kännykän käyttö häiritsee?

    Kiitokset vielä tervetulotoivotuksista, otan ne ilolla vastaan. Suosin linja-autoa jatkossakin juuri matkustusmukavuuden ja vaivattomuuden vuoksi. Turvallisia kilometrejä Pieksämäelle!

%d bloggers like this: