Vinkkejä fillarivalon valintaan

Yleisön pyynnöstä (että kuulostaa hienolta!) joitain vinkkejä ja huomioitavia asioita polkupyörän valon valitsemiseen. Hommahan voi olla yllättävän hankalaa ja pettymyksiä tulla, sillä kaupassa on vaikeaa sanoa pelkkää pakettia katsomalla, mikä valaisin on käytössä toimiva. Pyöräliikkeissä sentään mallit ovat esillä ja niitä voi vertailla, kun taas marketeissa myyjänkin löytäminen voi olla haasteellista. Tarkoituksena on siis katsoa tilannetta vähemmän pyöräilyä harrastaneen silmin – aktiiviharrastajilla tarpeet ovat aivan erilaiset ja he varmasti osaavat etsiä itselleen sopivat valot, tai jopa rakentelevat sellaiset itse!

Karkeasti määritellen on olemassa kahdenlaisia polkupyörän valoja. Niitä, joilla näkyy ja niitä, joilla näkee. Keskityn nyt enemmän ensimmäiseen ryhmään, johon kuuluvia valaisimia voisi kutsua huomiovaloiksi. Niiden tehtävänä on auttaa muuta liikennettä havaitsemaan pyöräilijä. Toisessa ryhmässä olevilla valaisimilla, joita voisi kutsua vaikkapa ajovaloiksi, sitten pystyy ajamaan sielläkin, missä katuvalaistus on tuntematon käsite.

Kerrataan ensin, mitä laki sanoo pyörän valoista.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250

20 §
Valaisimet

1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

Lakitekstistä merkille kannattaa laittaa ainakin se, että valon värillä on väliä. Punaista valoa ei siis koskaan saa laittaa osoittamaan eteenpäin! Samalla otsavalon käyttö polkupyörässä ainoana valaisimena tehdään mahdottomaksi; ensinnäkin valaisimen tulee olla pyörässä ja toisekseen omien mittausteni mukaan hybridin satulassa istuessani pääni halkoo ilmaa reilun 180 sentin korkeudessa. Otsavalo on myös huono valinta sen vuoksi, että se valaisee vain katseen suuntaan, eli ei välttämättä sinne, minne pyörä on menossa.  Jos pyörästä kuitenkin kiinteä valo löytyy, voi otsavaloa käyttää esimerkiksi ajotietokoneen tai sykemittarin näyttöjen lukemiseen pimeässä.

Napadynamo: aina mukana eikä vaadi paristoja

Eräällä tavalla helpoimmassa asemassa ovat ne, joiden pyörään valo on asennettu jo tehtaalla. Nykyään tätä ryhmää edustavat napadynamolla varustetut pyörät, eli käytännössä city- ja trekking-malliset fillarit. Kaupunkipyörää hankittaessa kannattaakin siis valita malli, jossa valo on valmiina. Napadynamon hyviä puolia ovat vapaus paristojen vaihdosta ja se, että valo on aina mukana. Napadynamoon liitetty valo myös valaisee auttavasti. Pienenä miinuksena on dynamon aiheuttama vastus valo ollessa päällä. Käytännössä se ei matkantekoa hidasta.

Kustannusten vuoksi napadynamon kaverina on usein halvin mahdollinen halogeenivalo, jonka voi kuitenkin vähällä vaivalla vaihtaa paremmaksi. Yksi suurimmista napadynamoihin kytkettävien valaisinten valmistajista on Busch & Müller. Sen valikoimasta löytyy niin halogeeneja kuin tehokkaita ledivalaisimiakin napadynamon yhteyteen. Ledeissä on myös kaikenlaisia turvallisuutta lisääviä toimintoja, kuten parkkivalotoiminto (valo pysyy päällä, vaikka pyörä pysähtyy esim. liikennevaloihin) ja sensori, joka sytyttää valon automaattisesti illan hämärtyessä tai tunneliin ajettaessa. Usein napadynamovalaisimissa on myös takavalolle virran ulosotto, jota kannattaakin hyödyntää.

Ledivalo: pieni ja erottuva

Jos pyörässä ei ole napadynamoa, niin oikeastaan ainoaksi järkeväksi valovaihtoehdoksi jää paristoilla toimiva ledivalo. Tässä kohtaa alkaakin varsinainen suo. Markettien hyllyt ovat pullollaan mitä erilaisimpia vaihtoehtoja. Kokemukseni mukaan halvinta ja tuntematonta merkkiä ei kannata valita, sillä usein näiden valaisinten suunnittelu on jäänyt aika lailla puolitiehen. Esimerkkinä vaikkapa pakkasessa katkeilevat kiinnitysosat tai paristokotelon kansi, joka ei pysy kiinni ajon aikana. Valtamerkeistä hyviksi vaihtoehdoiksi olen todennut ainakin Cateyen, Trelockin, Blackburnin. Näiden merkkien hintoja ja muita tietoja pääsee vertailemaan kivasti Bike24:n sivuilta.

Ledivalojen hyviin puoliin lasketaan usein pieni koko, pitkä toiminta-aika ja helppo kuljetettavuus. Ledin valkoinen valo pistää myös hyvin silmään muun liikennevirran seasta. Huonot puolet johtuvat usein käyttäjästä: valo unohtuu helposti kotiin tai uusia paristoja ei meinata millään muistaa ostaa.

Älä unohda takavaloa!

Monet pyöräilijät sanovat, että takavalo voi olla etuvaloakin tärkeämpi valaisin. Toteamuksessa on järkeä, kun miettii, kuinka monessa liikennetilanteessa auto lähestyy pyörää takaapäin, eikä pyöräilijä välttämättä ole tietoinen asiasta. Ainakin jos maanteille lähtee pimeällä polkemaan, on takavalo ehdoton.

Yleisiä ohjeita

Valaisinta valitessa on syytä kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin.

  • Valaisimen kiinnitysosat: Ovatko tukevia? Kestävätkö pakkasta? Onko valaisin helppo irrottaa kiinnikkeestään esim. kauppareissun ajaksi? Tarvitaanko asennukseen työkaluja?
  • Valaisimen paristot: Ovatko tavallisia sormiparistoja vai kalliita nappiparistoja? Onko paristojen vaihtaminen helppoa? Kuinka kauan paristot kestävät kiinteällä valolla (paketissa usein ilmoitetaan isolla vilkkuvalon paloaika)? Voiko valaisimessa käyttää ladattavia paristoja?
  • Valoaukon koko: Onko valo pistemäinen vai tuottaako valaisin myös hajavaloa sivullepäin? Mahdollisimman laaja valaisukulma on parempi liikenteessä, sillä silloin pyörä havaitaan helposti myös etuviistosta ja sivuilta.
  • Valaisimen käyttö: Onko käyttäminen vaivatonta? Esimerkiksi eräässä valaisimessa piti selata turhien vilkkutoimintojen läpi joka kerta, kun halusi kytkeä valon päälle. Esim. Cateyen valaisimet muistavat edellisen käytetyn asetuksen.

Ohjeita valaisimen käyttöön:

  • Varmista, että valaisimen valo näkyy! Ei ole järkeä kiinnittää valaisinta esimerkiksi tankoon, jonka edessä on kori ja korissa reppu. Kerran pyöräilijä oli peittänyt valon sadeviitallaan!
  • Suuntaa valo oikein! Huomiovalojen kohdalla kannattaa valo asettaa niin, että se näyttää suoraan eteenpäin. Valaisimesta ei ole paljoa hyötyä, jos se osoittaa etulokasuojaan. Dynamovalojen kohdalla tätä ongelmaa ei yleensä ole, koska silloin kun valo on suunnattu valaisemaan pyörän edustaa, se näkyy myös muulle liikenteelle.
  • Vilkkuva vai kiinteä valo? Ikuisuuskysymys, jonka tiimoilta kaksi koulukuntaa on taistellut jo vuosia. Vilkkuva valo saattaa pistää herkemmin autoilijan silmään, mutta toisaalta vilkkuvalon kulkua on vaikeampaa seurata. Esimerkkitapauksessa huonosti valaistulla pyörätiellä vastaan ajelee kolme pyörää, joista jokaisella on eri tahtiin vilkkuva valo. On todella vaikeaa sanoa, kuinka nopeasti kukin pyöristä ajaa, kuka ohittaa ketä, miten keskinäiset etäisyydet muuttuvat jne. Jos vilkkuvaloa käyttää vain säästääkseen paristoja, kannattaa silloin harkita ladattavien akkuparistojen hankkimista. Itse kuulun kiinteän valon koulukuntaan. Pääasia kuitenkin on, että pyörässä on valo!
  • Kiinnitysvinkki: Jos pidike lipsuu tangossa, kannattaa tankoon laittaa pieni pala eristysteippiä tms. kitkaa lisäämään.

Lopuksi vielä kuvia lamppuratkaisuista, joita olen itse käyttänyt.

B&M

Busch & Müllerin napadynamoon kytkettävä ledivalo. Hyvä huomioarvo liikenteessä ja valaiseekin mukavasti pimeitä pyöräteitä.

Spectra Superflash

Spectra Superflash on yksi markkinoiden kirkkaimmista takavaloista. Mallia myytiin ainakin viime vuonna Prismoissa reilusti alle 20 euron hintaan.

Fenix

Jos kotoa löytyy esimerkiksi Led Lenserin tai Fenixin (kuvassa) taskulamppu, voi siitä tehdä fillarivalon telineen avulla. Valo on erittäin kirkas ja valaisee hyvin, mutta pyöräkäytössä huonona puolena on se, ettei sivuille päin näy lainkaan valoa. Käytän itse Fenix LD20-mallia talvella kypärävalona.

cateyet

Oma viritykseni hybridin tangossa. Cateyen huomiovalo HL-EL220 riittää kaupunkikäyttöön, mutta pimeillä reiteillä tarvitaan jo valotehoakin. Sitä tarjoaa saman firman Triple Shot-valaisin.

Toivotaan, että näistä on jotain hyötyä valaisinostoksia tehtäessä.

, , , , , , , , , , , , , , ,

  1. #1 by Harri on 25.8.2010 - 12:01

    Hei,

    Oli hyvin kirjoittu ja mielenkiintoinen juttu fillareiden valaisimista, itse juuri etsin itselleni sopivaa valaisinta, talvitulossa ja monen monta poljettavaa kilometriä edessä. (n.500km/kk). Että luulenpa että on syytä etsiä kunnon valot ettei ajot pääty auton alle tai hautuumaalle.

    – Kiitos hyvästä jutusta!

    //Harri

  2. #2 by Kosti on 27.8.2010 - 22:29

    Kiitokset kiitoksista! Oletko muuten tutustunut tähän valaisimeen? Tuota on saatavilla myös ulkomaisista nettikaupoista kuten DealExtremesta vielä halvemmalla hinnalla. Valaisee hyvin ja on kohtuuhintainen. Noilla kilometrimäärillä kannattaakin panostaa kunnon valaisimeen.

    Tarkoituksenani olisi kirjoitella lähiaikoina ihan oma juttunsa noista maailmalla MagicShine-nimellä tunnetuista valaisimista.

  3. #3 by Teemu on 9.10.2010 - 14:56

    Taitaa laki kieltää vilkkuvalojen käytön. Eli siis kiinteä käyttöön

  4. #4 by Henry Aulakoski on 2.10.2011 - 19:23

    Erinomainen blogikirjoitus!

%d bloggers like this: