Mistä tätä hiekkaa oikein tulee?

Joskus on vaikeaa käsittää, kuinka huonoon kuntoon jotkut kevytväylät on päästetty rapistumaan. Yksi tällainen väylä Jyväskylässä on Vaajakoskentie. Tie on käytännössä ainoa reitti, jota pitkin kevyt liikenne pääsee liikkumaan Jyväskylän keskustan ja Vaajakosken välillä. Siksi väylän moitteeton kunto olisi suotavaa. Lähtekäämme katsomaan, millaisessa kunnossa Vaajakoskentie todellisuudessa on, etenkin kevyen liikenteen silmin katsottuna.

Matkamme alkaa Vaajakoskentien ja Sulunperäntien risteyksestä, josta jatkamme kohti Jyväskylän keskustaa. Ensimmäisessä ylämäessä väylän ominaispiirre tulee hyvin esiin.

1

Ja se piirrehän on hiekka. Sitä ja sen kaveria soraa löytyy väylältä enemmän kuin maantiepyöräilijän helvetistä. Lähes jokaisen talon pihatieltä on valunut reilu kerros santaa asfaltin päälle. Talojen omistajilla ei näytä olevan mitään mielenkiintoa pitää tietä puhtaana. Välillä fiilis on kuin rannalla ajelisi, sillä rengas uppoaa mukavasti hiekkaan ja matkanteko takkuaa. Pihateiden liittymät ovat kuin suuria kuoppia väylässä, jotta autojen ei tarvitsisi ajaa reunakivien päältä. Tämä on hieno esimerkki siitä, kuinka autoille taataan tasainen kulku. Reunakivien puute ja vääränlaiset kallistukset aiheuttavat myös sen, että ajoradaltakin valuu hiekkaa kevytväylälle!

2

Jatketaan matkaa. Hups! Matkanteko on katketa saman tien, kun fillarin rengas tipahtaa leveään halkeamaan, vai pitäisikö sanoa ihan railoon. Kuvan halkeama kulkee asfaltissa pitkittäin, eli se on pyöräilijän kannalta vielä vaarallisempi kuin poikittainen halkeama. Kuvassa mittatikkuna on 47-millinen pyöränrengas, joten mistään hiusmurtumasta ei voida puhua. Näissä kohdissa jo melkein toivoo, että hiekka peittäisi tämänkin halkeaman.

3

Tietöitäkin on näköjään tehty, mutta hutiloiden. Ilmeisesti katuharja ei kuulu työmiesten varustukseen, sillä pieniä asfaltinpaloja on jätetty pyörimään väylälle. Samalla päällysteen ojanpuoleinen reuna on jätetty jyrkäksi. Kaatumisriski onkin sen vuoksi suuri, jos pyöräilijä ajautuu pois päällysteeltä.

4

Tyypillinen liittymä Vaajakoskentiellä. Hiekkaa ja soraa valuu tässäkin tapauksessa väylälle. Sadevesi kerääntyy kevyen liikenteen väylän kuoppiin. Huomaa, että kuvassa on myös stop-merkki, joka jää kuitenkin kokonaan puun taakse piiloon. Pihoista väylälle työntyvät autot ovat muutenkin suuri vaaratekijä, eikä tilanne parane yhtään tärkeiden liikennemerkkien peittymisellä.

5

Ja taas samanlainen liittymä. Tunnistatteko muuten kuvassa näkyvän liikennemerkin ja lisäkilven? Aivan, sehän on vanha tuttumme Liikennemerkkikevennys -artikkelista! Muutosta on tapahtunut sitten tuon kirjoituksen, sillä lisäkilpi on vaihtunut. Ennenhän siinä luki, että ”Huoltoajo sallittu”, mutta nyt ”Pihaan ajo sallittu” (yhdyssanavirhe?). Aika hupaisaa! Joku on tehnyt työtä lisäkilven vaihtamiseksi, mutta tilanne on edelleen yhtä järjetön. Kysynkin jälleen, millä ajoneuvolla pihaan saa ajaa? Ei ainakaan autolla tai polkupyörällä, koska kyseessä on jalkakäytävä. Jalkakäytävän merkkihän on täysin turha, jos autotkin kerran saavat ajaa väylällä. Varastosta ei ole näemmä löytynyt oikeanväristä lisäkilpeäkään.

6

Tämä opastaulu on sekin aika huvittava fillarin satulasta katsottuna. Voi kunpa pyöräilijällekin olisi kiertotie… Jos tämä kyltti opastaisi pyöriä, niin silloin siinä lukisi, että Vaajakoskentie on hidaste.

7

Sitten vuorossa onkin yksi koko Jyväskylää koskettava ongelma. Esimerkkikuvassa ollaan Tammitien ja Vaajakoskentien liikenneympyrän kevytväylällä. Ongelma on kevytväylillä olevien mutkien pientareiden viimeistelemättömyys. Kuvassa väylä tekee mutkan, jolloin monet ajavat sen suoraksi soran päältä. Tämä johtaa siihen, että soraa lentää myös päällysteelle, jolloin lopputuloksena koko väylä on hiekan ja soran vallassa. Jos tähänkin kohtaan olisi tehty vaikkapa kaunis kiveys tai päällystettyä aluetta olisi levennetty, ei ongelmaa olisi.

8

Halssilassa tehdään tietöitä, ja asfalttia on poistettu kevytväylältä. Leikkauksen reuna on jätetty korkeaksi ja teräväksi, mikä lienee pahin vaihtoehto pyöräilijän kannalta. Todellista varovaisuutta tarvitaan, jos ei mieli kaatua tai hajottaa rengastaan.

Kuten huomaamme, Vaajakoskentie ei vaikuta kovin pyöräilijäystävälliseltä väylältä. Lähialueiden asukkaat ovat tämän varmasti huomanneet, sillä kevytväylillä oli neljän aikaan iltapäivällä melko hiljaista. Moni Vaajakoskentietä päivittäin käyttävä turvautuukin autokyytiin, vaikka keskustaan ei olisi pitkä matka ajaa pyörällä. Nykyisessä kunnossa oleva tie ei ainakaan houkuttele työmatkapyöräilyyn, mikä on sääli. Pyöräilyn harrastajat puolestaan ovat alkaneet protestoida kevytväylän surkeaa kuntoa ajamalla ajoradalla, mikä taas heikentää autoliikenteen sujuvuutta. Toivotaan nyt edes, että lakaisukone kävisi puhdistamassa suuremmat hiekat pois pyöräilijöitä häiritsemästä.

Mainokset

, , , , , , , , ,

  1. #1 by Antti-Juhani Kaijanaho on 5.9.2009 - 14:04

    Ei ole yhdyssanavirhe.

  2. #2 by Jenni on 5.9.2009 - 17:28

    Hiekka kevytväylillä on tosi ärsyttävää. Tuntuu, että väylät lakaistaan keväällä ja kesän ne saavat olla oman onnensa nojassa vaikka kaduilta valuu hiekkaa. Kuvaamasi kohdat olivat kyllä käsittämättömän hiekkaisia, eihän tuolla voisi kuvitellakaan rullaluistelevansa.

    Väitit, että Vaajakoskentie on käytännössä ainut reitti Vaajakosken ja Jyväskylän keskustan välillä. Osittain näin onkin, mutta Halssilan kautta ei ole pakko ajaa pyörällä. Tammirinteeltä pääsee näppärästi rantaraitille, jossa asfaltti on paljon parempaa eikä ole ärsyttäviä turhia ylä- ja alamäkiä. Ja rantaraitilta taas pääsee oikein näppärästi kaupungin keskustaan, joten ellei ole tarvetta tourulan suuntaan, niin tietty rantaraitti on ainut oikea reittivalinta.

  3. #3 by Kosti on 7.9.2009 - 12:48

    Antti-Juhani: Kiitos. Oma kielikorvani ei osannut sanoa suoralta kädeltä, onko se yhdyssana vai ei. Vaikeaa tuntuu olevan muillakin, sillä bongasin perjantai-illan pyörälenkillä myös lisäkilpiä, joissa sanat oli kirjoitettu yhteen. Todistusaineistoa!

    Jenni: Juurikin näin! Rantaraittia voi käyttää kiertotienä. Kuitenkin ne pahimmat paikat osuvat tien Vaajakosken puoleiseen päätyyn ja toisaalta taas tien pohjoispuolella asuvat joutuvat jossain vaiheessa matkaa käyttämään tietä.

  4. #4 by Antti-Juhani Kaijanaho on 7.9.2009 - 20:19

    ”Pihaanajo” ja ”pihaan ajo” ovat molemmat ok, ensimmäinen on vakiintunut termi, jälkimmäinen on normaalilla kielen säännöillä muodostettu ilmaisu (vrt. ”moottoritielle ajo”). Sen sijaan ”pihoihinajo” särähtää minun korvaani.

  5. #5 by Kosti on 7.9.2009 - 22:51

    Okei, kyllä tämä tästä minullekin alkaa pikkuhiljaa selventymään! 😀

%d bloggers like this: