Synkkä viikonloppu

Menneenä viikonloppuna Keski-Suomen teillä sattui useita onnettomuuksia ja rattijuoppojakin tavattiin.

Kynttilät

Perjantai:

  • Henkilöauton raju ulosajo Keljonkankaalla. Kolme ihmistä loukkaantui lievästi. Auto oli varastettu ja  rattijuopumusta epäillään.
  • Kuhmoisissa henkilöauto peruutti jalankulkijan päälle. Jalankulkija loukkaantui lievästi.

Lauantai:

  • Äänekoskella marjanpoimijoiden auto ajautui ulos tieltä. Pakettiautossa oli kymmenen matkustajaa, joista osa loukkantui lievästi.
  • Perjantain ja lauantain välisenä yönä tavattiin kolme rattijuoppoa. Yksi heistä pakeni poliisia Vaajakoskella pitkin kevyen liikenteen väyliä. Huumetesti osoitti positiivista amfetamiinille, ajokorttia ei ollut ja autokin oli katsastamaton.
  • Maasturin ja henkilöauton kolari Leppävedellä. Neljä ihmistä kuljetettiin sairaalaan tutkittavaksi.
  • Toivakassa törkeä rattijuopumus. Lisäksi ajoneuvo katsastamaton ja väärissä kilvissä. Kuljettajalla ajokielto päällä.
  • Jämsässä ratsiassa paljastui yksi rattijuoppo sekä kolme alle rangaistavuusrajan jäänyttä lukemaa.

Sunnuntai:

  • 17- ja 18-vuotiaat miehet kuolivat ulosajossa Puuppolantiellä. Kuljettaja ja kolmas matkustaja loukkaantuivat.
  • Virrolla nainen ajoi ulos. Auto syttyi palamaan, eikä kuljettaja päässyt ulos autosta. Kuljettaja kuoli.
  • Mieskuljettajan auto suistui ulos tieltä Konnevedellä. Kaksi matkustajaa loukkaantui. Kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja ylinopeudella uskotaan olevan osuutta onnettomuuteen.

Koskettavin onnettomuuksista oli nuorten ulosajo, joka tapahtui tiellä, jota itsekin ajelen usein pyörällä. Kävin sunnuntai-iltana ajelemassa reittiä ja otin pari valokuvaa onnettomuuspaikalta. Päivän aikana paikalla oli käynyt paljon ihmisiä jättämässä kynttilöitä uhrien muistoksi. Lenkin aikana oli aikaa pohtia onnettomuuteen johtaneita syitä.

Kukkula

Tässä kuvassa näkyy mäki, jonka takana nuorten auto lähti kuljettajan hallinnasta. Mäki on jyrkkä, eikä sen taakse näe käytännössä lainkaan.

Alamäki

Kuva mäen päältä. Pellossa näkyy onnettomuusauton jättämät jäljet. Nuoria kävi sunnuntai-iltana onnettomuuspaikalla muistamassa uhreja.

Piennar

Soraa ajoradalla.

Puuppolantie

Onnettomuuspaikka vastakkaisesta suunnasta nähtynä. Tien profiili on mutkainen ja mäkinen.

Ensitietojen mukaan 19-vuotiaan kuljettama auto ajoi huomattavaa ylinopeutta. Poliisi arvioi nopeuden olleen 170-180 km/h. Tiellä on kuudenkympin rajoitus, mutta todelliset nopeudet ovat jotain aivan muuta. Varsinkin ilta-aikaan tiellä ajellessani olen huomannut, että nopeudet nousevat usein satasenkin yli. Puuppolantien profiili on mutkainen ja mäkinen, mikä saattaa innostaa kokeilemaan rajojaan. Mutkien välissä avautuu joitain suoria, joilla vauhtia voi nostaa.

Keskisuomalaisen keskusteluissa suurta painoarvoa on annettu nuorten käyttämälle autolle, joka oli vuosituhannen alun Civic Type-R. Monien mielestä tällainen tehokas auto oli yksi syy onnettomuudelle. Mielestäni on vähän hölmöä vierittää syytä käytössä olleen auton suuntaan. Monesta perheautostakin löytyy hevosvoimia saman verran kuin Type-R:stä, eikä onnettomuudessa ollut käsittääkseni kyse mistään sellaisesta, mitä ei voisi tehdä millä tahansa autolla. Voihan kuitenkin olla, että nuoren kuljettajan käsissä tuunatusta Civicistäkin tulee superauto, jonka uskotaan pärjäävän kovissa nopeuksissa todellisuutta paremmin. Ja onhan Ärrätyypissä hieman kartingautomaista ajettavuutta, mikä saattaa antaa liioitellun kuvan auton ominaisuuksista.

Mielenkiintoista on miettiä myös päällysteen vaikutusta tapahtuneeseen. Puuppolantiehän on päällystetty uudelleen tänä kesänä, joten tien pinta on erinomaisessa kunnossa. Olisikohan uusi päällyste ja katuvalaistus luoneet väärää turvallisuudentunnetta? Lauantai-ilta oli myös hyvin kostea ja sakeaa sumua esiintyi monin paikoin. Kosteuden lisääntyessä uusi asfaltti muuttuu yhtä liukkaaksi kuin sateella, mutta autoilija ei välttämättä huomaa olosuhdemuutosta lainkaan. Tiedot onnettomuusautosta antavat aiheen miettiä sen renkaiden kuntoa. Keskivertoa tehokkaampi pikkusportti nuorison käytössä voi olla yhdistelmä, jossa renkaat saattavat kulua yllättävän nopeasti.

Suurempia arvioita tilanteen kehittymisestä ei mediassa ole esitetty. Lähtökohtana on kuitenkin mäennyppylä ja ylinopeus. Katselin tielle jääneitä renkaanjälkiä, jotka näkyvät tarkasti katsomalla myös tämän jutun kolmannessa kuvassa. Vaikutti siltä, että auto olisi lähtenyt sivuluisuun heti mäen harjalla ja kääntynyt lähes poikittain ennen suistumistaan ojaan. Sen, mitä todella tapahtui, saamme lukea myöhemmin tutkijalautakunnan raportista.

On ikävää huomata, että tällaisia järjettömiä ja ennen kaikkea turhia onnettomuuksia tuntuu vain sattuvan, vaikka onnettomuuksista uutisointi on laajaa ja nuorten liikenneturvallisuus on jatkuvasti pinnalla. Tuskin kukaan on pystynyt välttämään uutisia esimerkiksi kesäkuisesta Oulun onnettomuudesta tai syyskuussa sattuneesta Porin ulosajosta. Kummassakin onnettomuudessa kuoli kolme nuorta. Lääkkeet alkavat olla aika vähissä, kun asenteet eivät vain muutu.

Keskisuomalaisen haastattelussa Tommi Mäkinen ehdotti, että autoihinkin ryhdyttäisiin soveltamaan samanlaisia teholuokkia kuin moottoripyörissä. Hyvä idea, mutta käytännössä mahdottoman vaikeaa toteuttaa. Ehkä tulevaisuudessa se voisi olla mahdollista, jos autot pystyisivät tunnistamaan kuljettajansa. Silloinhan auton tietokone voisi rajoittaa tehoja, kun ratin taakse istuu juuri kortin saanut kuski. Keskusteluissa on vilauteltu myös nopeudenrajoittimien käyttöönottoa, jolloin nuori kuljettaja saisi ajaa enimmillään esimerkiksi 80 km/h. Tämän ajatuksen ehdottaja saattaa tulla kuitenkin toisiin ajatuksiin körötellessään satasen alueella tällaisen nuoren kuljettajan perässä.

Rajoitukset ym. keinot kuitenkin rankaisisivat perusteettomasti myös niitä nuoria, jotka käyttäytyvät liikenteessä sääntöjen mukaan. ”Kiltit” vain hukkuvat massaan, eikä heistä kirjoitella koskaan lehdissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö heitä olisi olemassa.

, , , , , , , , ,

%d bloggers like this: