Uudet liikennevalot Keskussairaalantielle

Tänään Jyväskylässä otettiin käyttöön uudet liikennevalot. Kävin tuoreeltaan katsomassa, miten Keskussairaalantielle pystytetyt jalankulkuvalot täyttävät tehtävänsä – vai täyttävätkö ollenkaan?

Uudet valot ovat siis yliopiston nurkalla Keskussairaalantien ja Kramsunkadun risteyksen vieressä. Valojen tarkoitus on parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta. Aikaisemmin paikalla sijainnutta suojatietietä autoilijat eivät juurikaan kunnioittaneet ja vaaratilanteita syntyi jatkuvasti. Ilkikurisesti sanoen autoilijat saivat mitä tilasivat: kun suojatietä ei kunnioiteta, niin sitten paikalle rakennetaan liikennevalot. Eipä ainakaan autoilijoiden matkanteko tästä sujuvammaksi tullut.

Kävin siis hieman haistelemassa alueen uusia liikenteellisiä tuulia. Työmiehet olivat vielä hienosäätämässä valojen toimintaa, joten aivan viimeistä tuomiota valoista en voi vielä antaa. Eikä se olisi muutenkaan reilua, sillä tuskin mikään uusi liikennejärjestely toimii täydellisesti ensimmäisenä päivänään. Ehkäpä joidenkin kuukausien päästä voidaan sanoa asiasta jotain pitävämpää. Tässä kuitenkin joitain alustavia havaintoja.

Keskussairaalantien valot

Ensinnäkin liikennevalot ohjaavat vain suojatien liikennettä. Viereiset yliopiston ja Kramsunkadun liittymät on jätetty valo-ohjauksen ulkopuolelle. Lyhyen tarkkailujakson aikana yksi yliopiston pihalta tullut auto ei huomannut punaisia valoja, vaan ajoi läpi, vaikka suojatiellä oli jalankulkijoita. Olisiko valo-ohjauksen piiriin pitänyt sittenkin ottaa myös viereinen risteys? Keskussairaalantielle liittyvillä on täysi työ havainnoida vilkasliikenteisen kadun autoliikennettä, jolloin vaarana on, ettei huomiota riitä enää kevyelle liikenteelle. Onneksi valotolppiin on asennettu pienemmät toisto-opastimet, joten tielle liittyvillä autoilijoilla pitäisi olla mahdollisuus havaita valot.

Vaikka liikennevalot toimivat yhdessä muiden Keskussairaalantien valojen kanssa, jalankulkijat tuntuivat pääsevän yli hyvin nopeasti napin painamisen jälkeen. Havaintojeni mukaan mukaan odotusaika oli lyhyimmillään noin viiden sekunnin luokkaa. Tämä on loistava asia, sillä lyhyt odotusaika kannustaa noudattamaan valoja. Punaisia päin ei ”tarvitse” kävellä, kun tietää valon vaihtuvan nopeasti. Kaupungin tiedotteen mukaan hiljaiseen aikaan liikennevalot eivät ole yhteydessä muihin valoihin, minkä vuoksi odotusaika pysyy lyhyenä myös illalla ja yöllä.

Lyhyen odotusjan kääntöpuolena on lyhyt ylitysaika. Normaalilla nopeudella liikkuva henkilö ehtii kävelemään suojatien yli juuri ja juuri, ennen kuin valo vaihtuu punaiseksi.  Tästä näkee, että liikennevalojen ensisijaiseksi käyttäjäryhmäksi on ajateltu ripeäliikkeisiä opiskelijoita. Rollaattorimummo joutuu ylittämään suojatien kahdessa osassa.

Suojatielle on rakennettu keskisaareke, ja kerrankin ilman kanttikiviä! Tämän ratkaisun soisi yleistyvän muuallakin.

Ensimmäisenä päivänä liikennevalojen noudattaminen olisi voinut olla parempaakin. Monet kevyen liikenteen edustajat tuntuivat menevän vanhasta muististaan yli silloin kun kun halusivat. Myös autoilijoiden taholta havaitsin pari läpiajoa, eli autoilija ajoi päin punaista aivain kuin liikennevaloja ei olisi ollutkaan. Toivottavasti liikennekäytös paranee, kun liikennevalot ottavat paikkansa suojatiellä. Ainakin pienten koululaisten turvallisuus paranee, mikä lienee jo riittävä peruste tälle noin 150 000 euron hankkeelle.

Lisää tietoa uusista liikennevaloista saa Jyväskylän kaupungin sivuilta. Katso myös alla olevat kuvat!

Mainokset

, , , , , , , , ,

%d bloggers like this: