Bussissa kirjoitettua

Hyvää uutta vuosikymmentä blogin lukijoille.

Tulipa taas linja-automatkan aikana kirjoiteltua mietteitä ylös, kun ei muutakaan tekemistä ollut. Tai tietysti välillä piti hämmästellä lumen kuorruttamia puita. Tässäpä kootut palat läppärin muistiin jääneistä ajatuksista.

Montaakaan kilometriä ei matka ollut edennyt, kun kirjoitettavaa jo löytyi. Aiemminkin olen kirjoitellut linja-autojen turvavöistä. Nyt vaikuttaisi siltä, että useampikin bussifirma on ohjeistanut kuljettajia kuuluttamaan turvavöiden käyttöpakosta, mikä onkin ainoa oikea käytäntö. Suurin osa matkustajista ei edelleenkään tiedä, että myös bussissa on käytettävä vöitä. Ihme, onhan asiasta puhuttu jo vuosia ja jokainen ymmärtää käyttää vyötä henkilöautossa.

Mutta nytpä oli aivan uudenlainen kuulutus Pohjolan Matkan kuljettajalla. Turvavöiden käyttö oli kuulemma ”pakollista, mutta henkilökohtaista”. Siis mitä? Tarkoitettiinko tällä nyt sitä, että turvavyön käyttö olisi muka jokaisen matkustajan oma valinta? Käsittämätöntä sössötystä ja asiakkaiden harhaanjohtamista. Miksi ei vain voi sanoa, että turvavöitä on pakko käyttää, ja sillä siisti?

***

Alkumatkasta radio oli säädetty Suomipopin taajuudelle. Eetterissä oli Tuulilasin Tapio Ketonen, joka vastaili lehden nettisivuille jätettyihin autoaiheisiin kysymyksiin. Kerrankin kyseiseltä kanavalta tulee jotain muutakin kuin Juha Tapion Kahta puuta viittä kertaa tunnissa (tosin soi se luikutus kerran kysymysten välissä!).

Otettiinpa ohjelmaan joku soittajakin, joka tietenkin kysyi varmaan sen pahimman (ja tavallisimman) kysymyksen, jonka autotoimittajalle voi esittää: ”Jos voitan huomenna lotossa, niin mitä autoa suosittelet?” Tilanne on samanlainen kuin irtokarkkihyllyn edessä tiedustelisi kaverin suosikkikarkkeja. Vaihtoehtoja siis on, eikä siltikään ole mitään takeita, että omia makunystyröitä miellyttävä karkki olisi myös kysyjän mieleen.

Ketonen tietenkin kierteli kysymystä parhaansa mukaan. Jos hän olisi maininnut jonkun auton, niin aivan varmasti seuraavan Tuulilasin lukijapostissa olisi ollut kirje, jonka mukaan lehti suosii kyseistä merkkiä. Varsinkin jos kyseessä olisi ollut Volkkari! Ketonen myös kertoi, ettei hän ole lotonnut sitten markka-ajan, joten hänellä moisia ongelmia ei ole. Lopullinen vastaus taisi olla, että eiköhän sieltä listasta Alfan ja Volvon väliltä joku kärry löydy.

Matkan kohokohta tuli aivan viime metreillä ja sen tarjosi Radio Novan lähetykseen soittanut kuuntelija. Juontaja otti puhelun vastaan ja langan toisesta päästä kuului naisen ääni:

”Me ollaan täällä valtatie sillä ja sillä, sen ja sen kaupungin lähellä. Meillä olisi liikennetiedote!”

”No, mitäpäs siellä on tapahtunut?” juontaja kyseli.

”Täällä on hirviä tiellä!”

”Ahaa, vai sillä tavalla.”

”Joo! Jouduttiin ihan väistämään ja jarruttelemaan!”

”Oliko siellä sitten paljonkin hirviä?”

”No yksi me nähtiin!”

Ei tietysti pitäisi nauraa, jos jollekin hirven näkeminen on niin poikkeuksellinen liikennekokemus, että siitä pitää radioon soitella. Mutta väkisinkin hymyilytti, kun bussista pois nousin.

Mainokset

, , , , , , , ,

  1. #1 by eph on 17.1.2010 - 17:31

    ”Mutta nytpä oli aivan uudenlainen kuulutus Pohjolan Matkan kuljettajalla. Turvavöiden käyttö oli kuulemma ”pakollista, mutta henkilökohtaista”. Siis mitä? Tarkoitettiinko tällä nyt sitä, että turvavyön käyttö olisi muka jokaisen matkustajan oma valinta?”

    Todennäköisesti juuri tästä on kyse. Taksissa jota ajan toisinaan, sanon asiakkaan kysyessä turvavöistä että vöiden käyttö on pakollista omalla vastuulla – eli matkustaja vastaa mahdollisista sakoista jotka vyön käyttämättömyydestä saattaa saada enkä minä kuljettajana ala erikseen aikuisia ihmisiä vahtimaan ja vaatimaan turvavyön käyttöä. Näin minä käsitän myös linja-autonkuljettajan kuulutuksen.

    Käsittääkseni alle 12 vuotiaiden matkustajien osalta (ainakin taksissa) on kuljettajan velvollisuus tarkistaa että vyöt ovat kiinni. Tämä koskettaa käytännössä vain koulukuljetuksia.

    Toisessa taksiautossa jota ajan on turvavyövaroittimet kaikille, ihan kätevä ominaisuus se. Tosin välillä (ja liian usein, kieltämättä) näkee näitä idealisteja jotka eivät halua laittaa vyötä kiinni vaikka hyvinkin kovaääninen piippaava merkkiääni kuuluu jota ei ole mitenkään mukava kuunnella näin kuljettajan näkökulmasta useiden kilometrien matkan ajan. Joten en ihmettele sitä enää kun osasta autoja on kyseinen turvavyövaroitin poistettu käytöstä.

    Meni vähän ohi aiheen tämä kirjoitus, pahoittelut.

  2. #2 by Antti-Juhani Kaijanaho on 18.1.2010 - 5:40

    Minulle on muutaman kerran käynyt niin, että linja-auton turvavyö ei mene kiinni. Syy ei ole varsinaisesti linja-autossa, sillä olen poikkeuksellisen isokokoinen ihminen. Olen joskus pohtinutkin, että miten lain tulkinta tuollaisessa tilanteessa menee – onko minun poistuttava tuollaisesta autosta ennen kuin se lähtee liikkeelle. Lentokoneista löytyy aina turvavyön jatkokappale, linja-autoista ei ole kertaakaan.

    Vuosia sitten, ennen tätä uutta linja-autoja koskevaa lakia, pikavuoron kuski kielsi minua istumasta hänen takanaan – vyö kun ei mennyt kiinni. Ymmärsin hyvin.

%d bloggers like this: