Miksi missi ei aja hybridillä?

Päivän uutisvirrasta tuli poimittua juttu, jonka mukaan uusi miss Suomi on saanut auton käyttöönsä. Missin omien sanojen mukaan Toyota Auris on magee, mikä onkin tiivistetyin kuulemani arvostelu kyseisestä autosta.

Missi ja Toyota (Kuva: MTV Oy).

Hieman vanhaa nyt ihmetyttää. Eikös näinä ilmastonmuutoksen ja muun sellaisen aikoina missinkin pitäisi ajaa ”vastuullisella” autolla? Asia tuli mieleeni, kun kuvassa missi-Auriksen takana koreilee Prius. No, onhan se osoitettu, että Priuksen kokonaishaitta maapallolle on ihan yhtä suuri kuin perus-katumaasturillakin, mutta imagohan se noissa missihommissa on tärkeintä.

Priuksen valintaa puoltaisi sekin, että kauniilla ihmisellä pitäisi olla kaunis auto. Toki tämänvuotinen missimittelö taisi osoittaa, että kauneus on todellakin katsojan silmässä, joten enpä enempää viitsi auto- tai naiskauneutta kommentoida. Sen verran pitää vielä sanoa, että Auris on aika pienikokoinen auto. Tai siis kompakti, kuten asia kohteliaasti ilmaistaan. Ilmeisesti autovalinta on tehty tänä vuonna missimittojen mukaan.

Ihmettely jatkuu. Missienhän sanotaan ajavan paljon edustusvuotensa aikana, koska keikkaa on milloin missäkin päin Suomea. Valistunut arvaukseni olisi, että kilometrit tulevat pääosin maantieajosta. Silloinhan autoksi olisi pitänyt valita jokin isompi menopeli, vaikkapa Avensis tai jopa Land Cruiser. Siitä olisikin saanut revittyä yhden lisälööpin ja parituhatta viestiä Suomikaksneloseen, kun missi ajelee möhkälemaasturilla.

Älkääkä toki unohtako hienoa autoesittelyä Iltiksen sivuilta. Kyllä me missi-Viivistä ihan pätevä autotoimittaja saadaan. Hänhän muisti esitellä laajakulmapeilinkin. Peilin laajakulmaosa on tärkeä turvallisuusvaruste, jonka leipiintyneet autotoimittajat aina unohtavat mainita!

Ja mitäs sille poikaystävän lupaamalle Porschelle tapahtui? Sehän oli laitettu tilaukseen heti kun kruunu naisystävän kutreille laskeutui. On muuten hyvä palvelu Porschella. Myöhään sunnuntai-iltanakin auton tilaaminen onnistuu noin vain. Pitäisi muiden merkkien ottaa mallia!

Toivotaan, että missivuosi on ihanaiselle Viiville suosiollinen myös autoilun osalta. Julkisuus, misseys ja sponsoriauto muodostavat tunnetusti vaarallisen yhdistelmän. Vain vahvimmat selviävät ilman ylinopeussakkoja, kuivuvia kortteja, uudelleenmuotoutuneita peltejä tai ulosottoon menneitä pysäköintimaksuja.

Mainokset

, , , , , , , ,

  1. #1 by Jenni on 22.1.2010 - 23:47

    Ahhahhaa illan naurut kyllä sai linkkaamastasi videosta, kiitos siitä! XD

    Minusta auton tärkein ominaisuus oli kyl selkeesti upeat kromivanteet … vai mitkäs ne olikaan. Ja polkimet, joilla auto käynnistyy. Jes. Vähän tai ei ihan vähänkään tuli mieleen joku aloitteleva teini-ikäinen bloggaaja, joka on tehnyt ekan videon blogiinsa.

    Priusta en kyllä hyvällä tahdollakaan kutsuisi kauniiksi autoksi, Kauhea möhkäle. Työpaikan kahvituntiporukka oli just eilen sitä mieltä kanssa. =)

  2. #2 by Kosti on 23.1.2010 - 16:25

    Kyllä, viihdyttävän erilainen autoesittely! 🙂

    Tarkemmin ajatellen Toyotan mallistosta ei taida kauniita autoja löytyä ollenkaan… 😀

  3. #3 by Nimetön on 19.6.2010 - 11:26

    no nyt jo näyttää ajavan

  4. #4 by Tomi Pieviläinen on 20.10.2010 - 14:16

    Pitää nyt tähänkin mainita, vaikka vanha juttu onkin, ettei kellekään jää väärinkäsityst:

    Hummeri vs Prius vertailun tehnyt firma on jokseenkin kyseenalainen lafka. Itse tutkimuksessa mm. oletettiin, ettei Priuksen akkuja voi kierrättää mitenkään vaan kaikki materiaali menee kaatopaikalle, ja että Priuksella ajetaan elinkaaren aikana vain alle kolmasosa siitä mitä Hummerilla. Jenkeissä Toyota antaa kaikille osille, myös akulle, pidemmän mailitakuun mitä tuon tutkimuksen ajomäärät, joten valinta on varsin… outo. Kaiken kukkuraksi ”elinkaareen” laskettiin mukaan Toyotan tutkimustyön vaatimat resurssit, täysin hatusta vetäen tietenkin.

%d bloggers like this: