Liikennemerkkikilpailu ratkesi, kaahailuongelma ei

Edellisessä merkinnässä kirjoittelin Puoli seitsemän -ohjelman liikennemerkkikilpailusta, jossa tarkoitus oli suunnitella kaahaamisesta varoittava liikennemerkki. Kilpailun voitti ehdotus nimeltään Lentävät ihmiset. Itsekin harkitsin tosissani oman merkkini suunnittelua, mutta enpä kuitenkaan alkanut kuvankäsittelyohjelmalla merkkiä nyhräämään. Kerron miksi.

Kyse ei ollut laiskuudestani, vaan ihan kilpailun tyhjänpäiväisyydestä. Kuten viime viikon artikkelia kommentoineet, kiitos vaan heille, ansiokkaasti totesivat, on liikennemerkkikilpailu, vaikkakin leikkimielinen sellainen, aika erikoinen tapa yrittää vaikuttaa kaahailuongelmaan (oletan tässä siis sinisilmäisesti, että Puoli seitsemän tekijöillä on aitoa halua vaikuttaa tilanteeseen).

Mietin kilpailua vielä lisää viime viikon aikana ja mitä pidemmälle pohdinnoissani etenin, sitä enemmän kilpailusta ärsyynnyin. Väittäisin jopa, että Yleisradion ohjelmalta se oli aika mauton tapa puuttua vakavaan ongelmaan. Kilpailu ehkä jopa vähätteli asiaa ja antoi ymmärtää, että kaahailu (millä ilmeisesti tarkoitetaan erittäin törkeitä ylinopeuksia, jotka ovat johtaneet nuorten kuolonkolareihin) on sellainen ongelma, joka voidaan ratkaista sormia napsauttamalla. Hyvähän se on, jos edes jotain tehdään, mutta voisi sitä siltikin miettiä, miten tehdään.

Ymmärrän edelleen varsin hyvin, että kyseessä oli vain yksi puolivillainen kilpailu, mutta siltikään en voi olla tuntematta pientä epätoivoa: tässäkö oli Ylen kanavalla esitettävän ohjelman panos kaahailuongelman kitkemiseksi? Tilanteesta tekee irvokkaan se, että samaan aikaan eräät tahot miettivät tosissaan keinoja kaahailun vähentämiseksi. Loppujen lopuksi keksityn liikennemerkin toimittaminen liikenneministerille vaikuttanee asioihin yhtä paljon kuin samaisen merkin ripustaminen mökkipolun varrelle.

Samalla ei voi olla pohtimatta laajemminkin Ylen roolia liikennevalistustyössä. Aivan, mikähän se rooli edes on? Joskus ainakin esitettiin Liikenneturvan tietoiskuja, mutta nykyään nekin taitavat olla loppusijoitettuina Elävään arkistoon. Ylen rooli liikennevalistajana ei ole mitenkään näkyvä. Liikenneaiheisia raportteja voi löytää sieltä täältä eri ohjelmista, jos vain tietää mistä etsiä. Liikenteen ongelmia ruotivia ohjelmia tulee mieleen tasan yksi, Puskuri, ja senkin esityskausi kattaa pari kuukautta vuodesta.

Kun meillä nyt on tämä upea verorahoitteinen instituutio, niin eikö senkin kuuluisi ottaa hieman vastuuta valistustyöstä? Liikenne on kuitenkin jokaisen elämää koskettava asia. Silloin kun kaikki menee hyvin, liikenteen roolia elämässä ei huomata. Jos taas ei mene, niin silloin kyseessä voikin olla koko loppuelämää mullistava tapahtuma. Esimerkkinä tällaisesta ovat juuri nuorten onnettomuudet.

Jos jotakin olen tämän blogin kirjoittamisesta huomannut, niin ainakin sen, että ihmiset tarvitsevat ja etsivät jatkuvasti tietoa erilaisista liikenneaiheisista asioista. Näkisittepä vain, millaisilla hakusanoilla blogiin on tultu. Yksi näyttää kaipaavan Internetistä ohjeita kaista-ajoon ja toinen parkkikiekon käyttöön. On jokseenkin normaalia, että ihminen unohtaa ja autokoulussakin opitut asiat katoavat mielestä. Siksipä onkin olemassa tarvetta ihan perusasioiden tiedottamiseen. Tässä voisi olla Ylen sauma, eli tehdä ohjelmaa, jossa käytäisiin läpi liikenteen uusia asioita ja kerrattaisiin perusjuttuja muistin virkistämiseksi. Ehkäpä tällä tavalla Yle voisi hoitaa leiviskänsä liikenneasioiden parantamiseksi. Tätä työtähän Puskurikin on tehnyt, mutta ilmeisen niukoilla resursseilla. Ihmisten tiedonjano ei ole kuitenkaan sammunut, mistä olenkin iloinen.

Palataanpa lopuksi vielä alkuperäiseen aiheeseen. Koska tykkään lähetellä palautetta eri tahoille, aioin aluksi lähettää yllä esittelemiäni ajatuksia katsojapalautteena Puoli seitsemän toimitukseen. Kuitenkin kun tulin naputelleeksi tekstin tänne blogiin, ajattelin välttää ylimääräistä työtä ja lähettää pelkästään linkit tähän ja edelliseen artikkeliin. Nyt jos blogin lukijoilla on vielä jotain sanottavaa aihepiiristä, niin varmasti kannattaa ilmaista itseään kommentoimalla. Toivottavasti joku Isolla Pajalla lukee minun ja muiden liikenneasioista kiinnostuneiden ihmisten mietteitä. Palataan taas asiaan, jos perästä kuuluu.

Advertisements

, , , , , , , ,

%d bloggers like this: