Pyöräilijän piinapäivät

Tänä talvena ei ole ollut todellakaan pahaa sanottavaa kaupungin kevytväylien hoidosta, niin hyvin väyliä on ainakin keskustan alueella hoidettu. Mutta nyt plussakelin tultua alkoi ihmetyttää, miksi loskaa ei voida aurata väyliltä pois.

Harvoin pyöräillessä ärsytyskerroin nousee näin korkealle kuin tänään. Ajelin keskustasta Mattilanniemeen ja takaisin, ja eihän siitä mitään meinannut tulla. Kauheaa tempomista puolelta toiselle ja lopulta aina penkkaa päin! Menin ensin Kilpisenkadulta rautatatien yli Jyväsjärven rannalle vain huomatakseni, että minun oli palattava takaisin Hannikaisenkadun ja Vaasankadun risteykseen, koska rannan kevytväylä oli täysin ajokelvottomassa kunnossa.

Paikka, jossa kengät kastuvat.

Käsittämättömintä oli kuitenkin se, että joillekin väylille oli ajettu sepeliä, mutta aurausta ei oltu tehty. Mitä järkeä? Sepeli uppoaa heti loskaan, eikä torju liukkautta lainkaan. Samalla vaivalla olisi voinut aurata, eikä sepeliä olisi tarvinnut edes kylvää sulalle väylälle.

Minusta on alkanut tuntua, että kevytväylien kunnossapito loppuu siihen paikkaan kun elohopea kohoaa lämpöasteiden puolelle. Se onkin hyvä tapa säästää, mutta vain silloin, kun lämpöä on niin paljon, että lumet sulavat nopeasti. Kuluneena talvena lunta on tullut reilusti ja sohjoa on tietenkin samassa suhteessa, joten ilman kunnossapitoa sohjokeliä riittää useammaksi päiväksi. Tämän lisäksi ei tarvitse olla kovin pätevä ennustaja sanoakseen, että vielä niitä pakkasiakin tänä talvena tulee. Sitten kevytväylien kunnossapitoon meneekin aikaa ja rahaa moninkertaisesti, kun jäätynyt loska pitää kaapia pois. Plussakelillä kunnossapito olisi kohtuullisen pienellä vaivalla hoidettu.

Kesää odotellessa…

Advertisements

, , , , , ,

  1. #1 by Jenni on 12.3.2010 - 9:40

    Loska + pyöräily = ihan kamalaa. Onneksi työmatkani on vain 1½ km ja siitäkin suurin osa sulaa kuokkalan siltaa, joten hirveän paljon ei tarvinnut loskassa tasapainoilla. Mutta se mitä piti, oli aika tuskaa. Onneksi olin päättänyt jättää illan harrastukset väliin, muuten olisi kyllä mennyt hermot.

    Sulkulantiellä joku pyöräilijä tuli vastaan eilen ajoradalla, varmaan siksi että pyörätiellä ei voinut ajaa. Mietin sitä välillä itsekin, mutta esim. kuokkalan sillalla ei oikein uskalla siirtyä ajamaan ajoradalla. (Talvella kun pyörätiet olivat ummessa ja ajorata puhdas.)

    Ehkäpä heittävät sepeliä ensiavuksi niihin paikkoihin mitä eivät ehdi aurata? Järjettömältä kyllä tuntuu.

    Kotikatumme kuokkalassa höylättiin alkuviikosta oikein kunnolla ja lumet kärrättiin pois, joten nyt kun tuli sulaa, katu suli heti asfaltille. Kyllä kelpaa. 🙂

    Muuten, ajoitko tiistaina laajavuorentietä kaupunkiin päin hieman kahdeksan jälkeen? Tuli vastaan todella kirkkaasti valaistu pyörä, jossa oli samanlaiset pinnaheijastimet kuin sulla.

  2. #2 by Kosti on 12.3.2010 - 20:22

    Onneksi tänään olivat aurailleet myös kevytväyliä, jotta oli vähän helpompaa. Minäkin ajelin lyhyitä pätkiä ajoradalla, mutta siellä oli vielä jääpolanteita, joihin on todella helppo kaatua.

    On hyvin mahdollista, että näit minut Laajavuorentiellä! Tulin Palokasta ja Laajavuorentieltä käännyin sitten Vesangantielle kohti keskustaa. Aikakin tuntuisi täsmäävän. Päälläni taisi olla sininen takki, jonka päällä heijastinliivi ja jalassa mustat housut. Jos tuntomerkit osuvat kohdalleen, niin olen paljastunut! 😀

  3. #3 by Jenni on 15.3.2010 - 9:49

    Vaatteiden väristä en osaa sanoa, mutta muuten erittäin näkyvä pyöräilijä oli kumminkin kyseessä. Pinnaheijastimet todella toimivat ja edessä oli niin kirkas lamppu, että osa autojenkin valoista kalpenee. Lisänä ollut otsalamppu vain sai minut epäilemään että olisitko kuitenkaan sinä, koska olet joskus kirjoittanut pyörän lampuista ja niiden korkeuksista ja otsalamppu on liian korkealla. Tosin ehkä se on eri juttu kun otsalamppu on ainoana…

    Mä olin se vastaan tullut hopeinen Polo johon et varmasti kiinnittänyt huomiota. 😀

    Nyt on muuten sitten tosi ”kiva” ajaa noilla kevyenliikenteenväylillä joita ei höylätty sulalla. Aikamoista muhkuraa kun ovat jäässä.

  4. #4 by Kosti on 15.3.2010 - 18:03

    Kylläpä se otsalamppukin, jota itse kutsun kypärävaloksi, täsmää näin jälkikäteen ajatellen. En vain muistanut mainita sitä tuntomerkiksi, koska yleensä se ei ole päällä kuin pimeimmillä metsäosuuksilla, kun pitää nähdä välillä muuallekin kuin eteenpäin.

    Mukava kuitenkin kuulla, että heijastimet ja valot toimivat kuten niiden pitääkin, eli herättävät huomiota autoilijoiden keskuudessa.

  5. #5 by Antti-Juhani Kaijanaho on 17.3.2010 - 12:59

    Monta kertaa on tullut mietittyä että mikä valojuttu tuo on, pitääkö se ottaa huomioon. Vasta muutaman sekunnin kuluttua tajuan että kyse on pyöräilijästä pyörätiellä.

    Mutta parempi niin päin kuin että pimeä pyöräilijä tulee eteen yllättäen.

%d bloggers like this: