Suuri Prius-huijaus?

Toyota-merkkisiä autoja vaivaavat kaasupoljinongelmat ovat viime kuukausina nousseet koko maailman tietoisuuteen. Pääasiassa Yhdysvalloissa esiin tulleet ongelmat ovat johtaneet maailmanlaajuisiin takaisinkutsukampanjoihin sekä Toyotan maineen väistämättömään likaantumiseen. Median laajasti esiintuomat tapaukset ovat aiheuttaneet jo suoranaista hysteriaa jopa siinä määrin, että suomalaisetkin autotoimittajat ovat saaneet vastailla kysymyksiin, onko omalla Toyotalla enää turvallista ajaa kauppamatkoja.

Toyotan ongelman ydin ovat olleet tapaukset, joissa auton nopeus on alkanut kiihtyä, eikä kuljettaja ole enää saanut ajoneuvoa pysähtymään tavallisin keinoin. Toyota on selittänyt ongelmaa kaasupolkimen jumittumisella, mutta valmistajaa kritisoivat tahot ovat väittäneet vian olevan auton elektroniikassa. Mikä pahinta Toyotalle, näitä vikoja on väitetty esiintyneen myös Prius-hybridissä, tuosta valmistajansa kiiltokuvapojussa ja automaailman kruunun-jalokivessä.

Huijauksen makua

Suomessa itsestään kiihtyvät Priusit pääsivät kunnolla otsikoihin, kun Helsingin Sanomat kertoi Kaliforniassa sattuneesta tapauksesta ja hiukan myöhemmin STT raportoi samanlaisesta tilanteesta Norjassa. Etenkin kalifornialaisen James Sikesin tapaus tuoksahtaa vahvasti huijaukselta. Sikes ajoi Priusillaan moottoritiellä, kunnes auton nopeus alkoi kiihtyä itsestään. Omien sanojensa mukaan Sikes ei saanut autoa pysähtymään.

Ensiksi, miksi Sikes ei vain vaihtanut vapaalle, kun huomasi autonsa kiihtyvän hallitsemattomasti? Hätäkeskuksen tallentamasta puhelusta kuullaan selvästi, että päivystäjä kehotti useasti Sikesia vaihtamaan vapaalle, mutta hän ei totellut. Myöhemmin Sikes väitti, ettei uskaltanut koskea vaihdevipuun, koska pelkäsi auton lähtevän käsistä. Sikes totesi myös, ettei uskaltanut irrottaa otettaan ohjauspyörästä vaihtaakseen vaihdetta. Priusin kojelautaa katsomalla kuitenkin selviää, että vaihdenupin sijainti ratin vieressä mahdollistaa vaihteen vaihtamisen ilman käden irrottamista ohjauspyörästä.

Sikes väitti, ettei auto pysähtynyt, vaikka hän painoi jarrupoljinta koko painollaan. Väite tuntuu oudolta, sillä pienitehoisen ja -kokoisen Priusin pysäyttämiseen ei kovin tehokkaita jarruja tarvita. Niin onnettomilla jarruilla varustettu auto ei olisi läpäissyt myyntiluvan saamiseksi tehtäviä turvallisuustestejä. Missään olosuhteissa auton nopeus ei olisi voinut kasvaa, jos jarrupoljinta olisi painettu kaikin voimin.

Toisin kuin uutisista saatu kuva antaa olettaa, Sikesin saavuttanut poliisipartio ei jarruttanut Priusta ajamalla sen eteen. Konstaapeli vain käski kuljettajaa jarruttamaan myös käsijarrulla, minkä tuloksena Prius pysähtyi omin voimin. On kummallista, ettei Sikes keksinyt käyttää käsijarrua aikaisemmin.

Tässä videossa näytetään sekä vaihteen vaihtaminen vapaalle Priusin liikkuessa että auton pysäyttäminen kaasun ollessa pohjassa.

Sikes myös väitti yrittäneensä kiskoa mattoa vapauttaakseen jumittuneen kaasupolkimen. Uskaliasta toimintaa mieheltä, joka ei kuitenkaan rohjennut vaihtaa vaihdetta. Tässä kohtaa mies puhuikin itsensä pussiin, sillä aiemminhan hänellä ei ollut uskallusta irrottaa käsiään ohjauspyörästä.

Epäilykset ovat heränneet myös Sikesin taustojen vuoksi. Prius-episodin jälkeisessä haastattelussaan hän oli pukeutunut Corvette-autojen omistajaklubin takkiin, mikä viittaisi jonkinlaiseen autotuntemukseen ja ehkä myös taitoon hallita nopeita autoja. Sikesin kiinteistönvälitysfirman kotisivuilla taas näkyy kuva Chrysler PT Cruiserista.  Olisiko taustalla lämpimiä tunteita jenkkiautoja kohtaan?

Miehen taustoista kiinnostuneet ovat niin ikään penkoneet esiin konkurssin, jonka yhtenä velkojana olisi Sikesin Priusin rahoittanut Toyota. Lähes samaa sarjaa ovat väitteet aiemmista vakuutuspetoksista. Mies on omistanut myös Adult Swing Life -nettisivuston. Vaikkei parinvaihto nyt teekään ihmisestä epärehellistä, ei se ainakaan ole omiaan lisäämään Sikesin uskottavuutta.

Myös ”seniilihetkeä” eli jonkinlaista vanhuudesta johtuvaa ajatuskatkoa on arvuuteltu käsittämättömän tapauksen todelliseksi syyksi. Tätä teoriaa tukee osittain myös hätäkeskuspuhelu, jonka aikana Sikes on enimmäkseen vaiti eikä vastaile päivystäjän kysymyksiin.

Epäselvyyksiä vuonojen maassa

Tiedot Norjan tapauksesta ovat puolestaan kovin vähäisiä. Uutisissa mainittiin vain, että lopulta kuljettaja pysäytti autonsa ajamalla päin turvakaidetta. Täyttä varmuutta auton teknisestä viasta ei ole tässäkään tapauksessa. Kyseessä voi jopa olla tavallinen onnettomuus, joka nyt sopivassa ilmapiirissä yritetään naamioida autonvalmistajan viaksi. Uutisessa myös kerrottiin Norjan Priusin kulkeneen jopa 176 km/h, mutta törmäyshetkellä nopeutta oli ”vain” 100 km/h. Kuljettaja oli siis pystynyt hidastamaan auton nopeutta, mutta – outoa kyllä – ei pysähdyksiin asti. 100 km/h sattuu olemaan myös tavallinen moottoritienopeus.

Kalifornian ja Norjan tapauksissa on myös yksi yhdistävä tekijä automerkin lisäksi:  kummatkin sattuivat moottoritiellä, mikä lieneekin vähiten vaarallinen paikka tällaisen tempun suorittamiseen. Sattumaako vain, ettei kaasu jäänyt pohjaan taajama-alueella?

Mediamylläkkää Jenkkilässä

Saiko yhdysvaltalainen James ”Jimmy” Sikes siis haluamansa 15 minuuttia julkisuudessa? Varmasti, kiitos osin median täydellisen arviointikyvyttömyyden. Sikes luotti ilmeisesti siihen, että tällaisella tempauksella saa mukavat korvaukset autonvalmistajalta ilman, että oma henki todellisuudessa edes vaarantuu. Jos väittämät 90 mailin tuntinopeuksista pitävät paikkansa, Sikes tosin vaaransi monen muun hengen.

Tällä hetkellä Yhdysvaltalaisessa mediassa everything goes, mitä tulee tarinoihin Toyotan autoista. Taustoja ei juurikaan tarkisteta, eikä väittämiä kyseenalaisteta. Samaan aikaan Toyotalla on ollut vaikeuksia saada omia tutkimustuloksiaan julki ja kuluttajien saataville medioiden kautta.

Salaliittoteoreetikot ottavat mielellään kuvaan mukaan myös Yhdysvaltojen valtiovallan. Maan kongressi ja liikenteen turvallisuusviranomaiset ovat ottaneet Toyotan hampaisiinsa tavalla, jota voisi kuvailla jopa kiusaamiseksi. Toiminnan taustalla on epäilty olevan halu kiillottaa kotimaisen autoteollisuuden kuvaa ja vetää huomiota pois sen ongelmista. Ainakin etujen ristiriita on melkoinen, kun liittovaltio omistaa palan General Motors -nimisestä kakusta.

Olisiko nyt Toyotan vastaiskun paikka? Laaja takaisinkutsukampanja on kuitenkin osoitus siitä, että merkki välittää asiakkaistaan. Kuten Suomessakin on asiallisesti huomautettu, monet (premium)merkit eivät välttämättä korjaa autojensa vikoja takaisinkutsuilla, vaan huomaamattomasti muiden korjaamokäyntien yhteydessä. Hyvä markkinamies kääntäisi takaisinkutsutkin voitoksi.

Spekulaatiot voi toki kääntää toisinkin päin. Ehkä Toyota sittenkin salaa vakavan elektroniikkavian, jonka vuoksi kaasu hirttää, vaihde ei mene vapaalle ja jarrut eivät toimi. Tai sitten Priusit ovat oikeasti pahoja ja yrittävät tappaa omistajansa…

Norjassa puolestaan tiedot tapauksesta ovat kovin vähäisiä. Uutisissa mainittiin vain, että lopulta kuljettaja pysäytti autonsa ajamalla päin turvakaidetta. Voimmeko olla varmoja, että kaasu oli edes hirttänyt? Vai oliko kyseessä tavallinen onnettomuus, joka nyt sopivassa ilmapiirissä yritetään naamioida autonvalmistajan viaksi?
Advertisements

, , , , , , , , , , , ,

%d bloggers like this: