Pyöräilyä Kauppakadulla

Pyöräilyviikon viettoa blogissa jatketaan nyt hieman pyöräilijöiden kannalta ikävämmällä liikenneasialla. Jyväskylän Kauppakadun pyöräilyolot kaipaisivat nimittäin huomattavaa parannusta. Kyse ei ole pelkästään liikennejärjestelyiden puutteellisuudesta, vaan myös pyöräilijöiden käytöksestä, jossa siinäkin olisi rutkasti korjattavaa.

Pyöräilijöiden toiminnan osalta suurin ongelma näyttää olevan liikennevalojen huono noudattaminen. Perustilanne näkyy tällä videolla:

Ajoradalla ajavat pyöräilijät eivät siis juurikaan piittaa punaisesta valosta, vaan ajavat risteykseen heti, kun samaan suuntaan menevien jalankulkijoiden valo muuttuu vihreäksi. Näinhän ei saa tehdä, vaan ajoradalla ajavan pyöräilijän on noudatettava samaa opastinta kuin autoilijoidenkin.

Vaikka risteävä autoliikenne onkin jo tuossa vaiheessa katkennut, palaa Kauppakatua ylittäville jalankulkijoille edelleen vihreä valo. Pahimmassa tapauksessa pyöräilijä saattaakin ajaa suoraan jalankulkijan päälle.

Tuntuu siltä, että monet pyöräilijät eivät huomaa aiheuttamaansa vaaratilannetta. Auttaisiko asiaa, jos liikennevalopylvään alaosaan asennettaisiin pieni toisto-opastin, jolloin punainen valo tulisi pyöräilijän silmien korkeudelle? Vaikea sanoa, tekisikö se punaisesta valosta jotenkin konkreettisemman myös fillaristille.

Kauppakadusta pyöräilijäystävällisempi

Suomeenkin ollaan puuhaamassa pyörätaskuja, eli polkupyörille tarkoitettua odotustilaa ”paalupaikalle” liikennevaloihin. Niistä olisi varmasti hyötyä Kauppakadullakin, kun pyöräilijöiden olisi turvallisempaa kääntyä sivukaduille. Jotta pyörätaskut toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla, pitäisi katuun maalata myös pyöräkaistat. Näin turvattaisiin se, että pyörät todella pääsisivät autojonon eteen omaa kaistaansa pitkin.

Myös liikennevalojen kiertoaikaa pitäisi miettiä uudelleen. Tällä hetkellä normaalia vauhtia etenevä pyöräilijä joutuu pysähtymään aina sekä Cygnaeuksenkadun että Vaasankadun valoihin, ajoipa hän sitten kohti yliopistoa tai kävelykatua. Tämä ei ainakaan vähennä halua ajaa päin punaisia.

Kadun varteen pysäköidyt autot aiheuttavat myös vaaraa pyöräilijöille. Suurin vaara lienee Kauppakatu 14:n kohdalla, jossa on vinottaispysäköintipaikkoja. Paikalta peruuttavasta autosta on vaikeaa havaita pyöräilijää, ja pyöräilijän voi olla niin ikään vaikeaa havaita pysäköintiruudusta lähtevää autoa.

Kokonaistilannetta parantaisi myös se, että pyöräilijät saataisiin lopullisesti pois Kauppakadun jalkakäytäviltä. Nyt valitettavan moni pujottelee siellä kävelijöiden seassa. Yhtenä syynä tähän saattavat olla juuri liikennevalot (jotka jopa suosivat jalkakäytävällä ajoa!) sekä se, että autojen seassa ajaminen koetaan vaaralliseksi.

Välillä on myös puhuttu kävelykadun jatkamisesta yläkaupungille päin. Pyöräilyn kannalta kävelykatu ei ole paras mahdollinen ratkaisu, sillä kävelykadulla poukkoilevat jalankulkijat tekevät etenemisestä hidasta ja katkonaista. Pyörille pitäisikin olla pyhitetty kokonaan oma väylänsä. Radikaali ratkaisu voisi olla Kauppakadun muuttaminen autoliikenteelle yksisuuntaiseksi. Silloin toiselta ajokaistalta vapautuva tila jäisi kevyelle liikenteelle. Käytännössä tämä lienee kuitenkin epätodennäköinen vaihtoehto, sillä se vaatisi suuria muutostöitä. Samalla olisi myös muistettava varmistaa kadun varressa asuvien ja työskentelevien sujuva liikkuminen autollakin.

, , , , ,

  1. #1 by Antti Poikola on 3.8.2010 - 20:32

    Toi pyöräilijöille tyypillinen jalankulkijoiden valoilla liikkeelle lähtö sapettaa autoilijoita ihan hemmetisti ja on omiaan lisäämään negatiivisia asenteita pyöräilijöitä ja pyöräilyä kohtaan.

    Yksi asia, mikä infrassa ihan varmasti auttaa tähän on pyörätaskujen yleistyminen. Silloin, kun pyöräilijät saavat muutenkin lähteä autoilijoiden edestä ilman pelkoa, että joku kaasuttaa jo risteysalueella vaarallisen läheltä ohi, niin houkutus jalankulkijoiden valoilla lähtemiseen vähenee.

  2. #2 by Esa Väisänen on 12.4.2011 - 9:12

    Jos kävelykadulla pyöräily tuntuu vaaralliselta, niin autolla ajo silellä vasta epämiellyttävää on…

    jyväskylän liikennesuunnittelu tuntuu keskittyneen autolla liikkumisen vaikeuttamiseen. Siihen kun lisätään paljon sellaisia polkupyöräilijöitä, jotka ajaa miten satuu, niin vaaratilanteet on yleisiä.

  3. #3 by Antti Poikola on 12.4.2011 - 10:10

    Tukholman liikennesuunnittelusta vastaava virkamies on sanonut, että ”kaupunki saa sellaiset pyöräilijät, kuin ansaitsee”, Tukholma on panostanut merkittävästi pyöärilyolojen parantamiseen viimeisen kymmenen vuoden aikana ja pyöräilijöiden liikennekäyttäytyminen on parantunut ja määrä lisääntynyt samaan tahtiin.

%d bloggers like this: