Kun ruotsalaiset pyöräilykypärää uudistivat…

Ruotsinmaalta kuuluu kummia. Rakkaat länsinaapurit ovat menneet keksimään kokonaan uudentyyppisen pyöräilykypärän, joka ei ole itse asiassa kypärä lainkaan. Pitäisi varmaan puhua pyöräilijän turvatyynystä tai -kauluksesta, joka laukeaa onnettomuustilanteessa pään ympärille suojaamaan vammoilta. Siksipä käytänkin tässä kirjoituksessa termiä ”kaulus”, sillä sitähän Hövding (suom. heimopäällikkö) on suurimman osan ajastaan.

Näin Hövding toimii:

Huomaamattomuus valttikorttina

Lokakuussa esitelty Hövding-kaulus on Etelä-Ruotsissa toimivan samannimisen yrityksen käsialaa. Vuonna 2005 Ruotsissa oli juuri tullut voimaan laki, jonka mukaan kaikkien alle 15-vuotiaiden oli käytettävä kypärää pyöräillessään. Lakimuutosta seuranneissa keskusteluissa ehdotettiin lain laajentamista koskemaan kaikkia pyöräilijöitä. Kaksi Lundin teknillisen korkeakoulun opiskelijaa, Anna Haupt ja Terese Alstin, eivät kuitenkaan nähneet itseään kypärän käyttäjinä. He tajusivat, että olisi parempi valmistaa helpommin lähestyttävä kypärätyyppi kuin pakottaa pyöräilijät kypärän käyttöön lainsäädännön keinoin. Korkeakoulu antoi loistavat puitteet tällaiselle projektille.

Lundilaisten tekemän kyselyn perusteella pyöräilykypärällä ja vapaudentunteella oli voimakas yhteys. Vaikka moni tiedosti kypärättömyyden riskit, valtaosa valitsi kuitenkin ilman kypärää ajamisen. Koska käyttäjät eivät halunneet muuttaa toimintaansa, oli tuotteen muututtava. Kyselyyn vastanneet toivoivat kypärää, joka olisi huomaamaton. Se oli seikka, jonka pohjalta uutta tuotetta ryhdyttiin suunnittelemaan vuonna 2006.

Hövding Raven Obscure -päällikankaalla. Klikkaa kuva isommaksi. (Kuva: Hövding Sverige Ab.)

Kaulus täynnä tekniikkaa

Idea kaasulla täyttyvästä turvavaatteesta ei ole aivan uusi. Moottoripyöräilijöille on jo vuosien ajan ollut tarjolla ns. airbag-takkeja. Hövding eroaa näistä etenkin laukaisutavassa. Hövding laukeaa kiihtyvyysanturin mittausten perusteella, motoristien takit usein moottoripyörään kiinnitettävän laukaisunarun irrotessa.

Hövdingin käyttö aloitetaan asettamalla se hartioille kaulan ympärille ja sulkemalla etuosan vetoketju. Virtapainikkeen painaminen saa aikaan merkkiäänen ja kaulus aktivoituu. Kauluksessa olevista led-valoista voi tarkistaa akun varaustilan. Kauluksessa on USB-liitäntä, jonka kautta akku ladataan. Samaa reittiä pitkin Hövdingin ohjelmiston voi päivittää ja ladata uusia merkkiääniä valmistajan kotisivuilta.

Anturien havaittua poikkeuksellisen liikkeen kaasukompressori aktivoituu ja täyttää kaulukseen pakatun turvatyynyn heliumkaasulla sekunnin kymmenyksessä. Valmistaja kertoo tutkineensa vuosien ajan tavalliseen pyöräilyyn liittyviä voimia sekä liikkeitä ja verranneensa niitä sitten onnettomuushetkellä vaikuttaviin voimiin. Näin kaulus tietää normaalin ja epänormaalin liikkeen eron, eikä laukea esimerkiksi käyttäjän kumartuessa.

Kauluksessa on myös muisti, joka taltioi anturien lukemat ennen ja jälkeen onnettomuuden. Kun käytetty kaulus palautetaan valmistajalle, voidaan ”mustan laatikon” tietoja käyttää tutkimustyöhön ja Hövdingin jatkokehitykseen. Lauenneen kauluksen voi lähettää siis takaisin valmistajalle, jolloin saa korvaukseksi pienen alennuksen uuden Hövdingin hinnasta.

Kauluksen päällikangas on vaihdettavissa ja pestävissä. Näin tyylitietoinen pyöräilijä voi valita asukokonaisuuteensa sopivan kankaan Hövdingiä koristamaan. Tuote on tarkoitettu yli 15-vuotiaille ja sitä on saatavana kahtena kokona. Hövding on läpäissyt EY-tyyppitarkastuksen eli se täyttää EU:n alueella myytäville henkilösuojaimille asetetut vaatimukset.

Hövdingin hinta muodostunee useimmille esteeksi. Valmistajan mukaan kaulus maksaa 2 998 kruunua eli noin 320 euroa. Ennakkovaraaja saa Hövdinginsä hieman halvemmalla, mutta ainakaan nettilomake ei vielä hyväksy ulkomailta tehtyjä varauksia. Tätä kirjoittaessa ei ole vielä tiedossa, onko tuotteelle maahantuojaa Suomessa. Toimitusten alkamisajankohtakin on edelleen auki. Joidenkin arvioiden mukaan varsinainen myynti alkaa vasta ensi kesänä.

Toimiikohan se oikeasti?

Varmaankin toimii, mutta joitain kysymyksiä pitää silti esittää. Kaupunkipyöräilijöille suunnattu tuote tuskin soveltuu maantielle tai maastoon. Toisaalta harrastuspyöräilyssä kypärää harvoin tuntee rasitteeksi, joten vertailu ei ole aivan mielekästä. Toinen kysymys on, miltä Hövding tuntuu kesähelteellä. Kauluksesta tulee saataville kevyempi kesämalli, mutta riittävän hyvin ”ilmastoitu” perinteinen kypärä saattaa siltikin päihittää ”kaulurin” hikisimmillä keleillä. Myös ajoasennon merkitys mietityttää. Painaako Hövding ikävästi niskaa, jos ajoasento on matalampi? Arvokasta kaulusta tuskin kannattaa myöskään jättää yleiseen naulakkoon, pyörästä puhumattakaan, vaan sitä on kannettava mukana kaikkialle.

Kuitenkin Hövding on erittäin tervetullut keksintö. Nyt olemme nähneet, että vaihtoehtoja tavalliselle kypärälle voidaan kehittää. Kaikki keinot parantaa pyöräilijöiden turvallisuutta ovat tärkeitä.

, , , , , , , , ,

%d bloggers like this: