Turvavyöleikkuri voi pelastaa pinteestä

Tapanani on ollut tukea lääkäri- ja pelastushelikopteri Ilmarin toimintaa aina silloin tällöin pienellä rahalahjoituksella. Vastineeksi saan pari numeroa kopterin toiminnasta kertovaa lehteä ja sen lisäksi jotain pientä (auto)tavaraa kuten huomioliivejä tai pienen ensiapulaukun.

Viimeksi tukituotteena tuli kaksi kappaletta turvavyöleikkureita. En ole ennen ajatellutkaan, että turvavyöleikkuri voisi kuulua auton varustukseen, eikä tuote ei ole minulle ennestään kovin tuttu. Olen ymmärtänyt, että leikkureita jaetaan jonkin verran juuri liikelahjoina. Leikkureita näkee yleensä linja-autoissa (lasivasaroihin yhdistettynä) ja ehkä siksi leikkuria ei ole tullut ajatelleeksi henkilöauton varusteena.

Sen sijaan on usein tullut pohdittua, miten autosta pääsee ulos kolarin tai ulosajon jälkeen. Vaikka turvavyö pelastaisikin itse kolarilta, jumittunut vyö saattaa koitua kohtaloksi onnettomuuden jälkeen. Pahin mahdollinen tilanne olisi varmasti se, että auto syttyisi tuleen tai ajautuisi veteen, jolloin autosta pelastautumiseen jäisi aikaa pahimmillaan vain sekunteja. Kokonaan toinen juttu sitten onkin, onko onnettomuuden jälkeen enää toimintakykyinen leikkelemään vöitä.

Periaatteessa vyön pitäisi avautua nappia painamalla myös onnettomuuden jälkeen, mutta sen varaan tuskin kannattaa laskea. Voihan esimerkiksi käydä niin, että vyön lukko-osa vioittuu kolarissa. Joidenkin tarinoiden mukaan vähäinenkin onnettomuus voi jumittaa avausmekanismin tai vöissä roikkuvan ihmisen paino voi estää vyön avaamisen käsivoimin.

Vaikka välitöntä hengenvaaraa ei olisikaan, ei esimerkiksi katolleen kääntyneessä autossa vöistä roikkuminen ole pitemmän päälle mukavaa. Kun ottaa vielä huomioon, että taajaman ulkopuolella avun saanti saattaa kestää, eikä ohikulkijoitakaan välttämättä satu onnettomuuspaikalle.

Vyöleikkuri voi osoittautua tarpeelliseksi, vaikkei olisikaan itse joutunut onnettomuuteen. Joku toinen voi nimittäin olla jumissa autossaan onnettomuuden uhrina. Lisäksi leikkuri leikkaa myös vaatekangasta, tosin kovin paksu sellainen ei leikkurin kitaan mahdu.

Tämän leikkurin kotelo kiinnitetään suoraan turvavyöhön.

Ilmarin leikkuri on malliltaan turvavyöhön kiinnitettävä. Näin onnettomuustilanteessa leikkuri on ainakin teoriassa helposti saatavilla. Irralleen leikkuria ei kannata autoon jättää, koska kolarin jälkeen se on luultavasti lentänyt käyttäjänsä ulottumattomiin. Joskus on neuvottu, että leikkurin voi laittaa ensiapulaukkuun. Laukku vain saattaa olla tavaratilassa, eli tosipaikan tullen liian kaukana.

Leikkurin testialustana toimineen auton arkikäyttö on osoittanut, että vyöhön kiinnitettävä leikkuri pysyy hyvin paikoillaan vyön ”juuressa” eikä haittaa vyön käyttöä. Vyössä kiinni olevan leikkurin saa myös kätevästi napattua mukaansa, jos joutuu auttamaan pulassa olevaa kanssa-autoilijaa. Onkin selvää, että leikkuri pitäisi asentaa kiinteästi joko vyöhön tai muuten kuljettajan ulottuville. Jotkut leikkurit on suunniteltu kiinnitettäväksi aurinkolippaan.

Markkinoilla on useita leikkurimalleja. Ilmari-versio kuuluu selvästi kevyempään sarjaan. Järeämmissä leikkureissa on etuna esimerkiksi se, että ne sopivat käteen paremmin ja leikkaavat paksumpaa vyötä. Hintaa paremmillakin on vain viitisen euroa. Ongelmaksi saattaa muodostua se, mihin kohti autoa järeämmän leikkurin saa asennettua. Turhamaisuuskin saattaa nostaa päätään, kun kirkkaanvärinen leikkuri ei tunnu sopivan yhteen auton sisustuksen kanssa.

Näiden pohdintojen jälkeen näppituntumaksi jäi, että turvavyöleikkuri on ”ei siitä haittaakaan voi olla” -luokan varuste autossa. Leikkuria voi käyttää useampaan tehtävään, eikä se vie autosta oikeastaan lainkaan tilaa. Ainakin jos leikkurin sattuu saamaan lahjaksi, kannattaa se silloin autoon jemmata. Ihan varmuuden vuoksi.

, , , , , ,

  1. #1 by ss on 29.1.2011 - 17:10

    Taitaa kuulua sarjaan ”halpa henkivakuutus”, ja voisi kuvitella että tarve yllättää juuri kun ei ole mukana.

    Isälläni on aina ollut tapana pitää turvavyöleikkuria aurinkolipan takana, enkä muista että olisiko sitä koskaan käytetty, mutta jos oman auton hankkisin niin varmaan päätyisi siihenkin varusteeksi. Ja muistelin tuossa postausta lueskellessa, että kyllä tuo leikkuri autokoulussakin mainittiin välineenä joka olisi hyvä olla mukana.

    Yhden tutun tiedän leikkuria tarvinneen ihan vaan harmittomassa ulosajossa, jossa tömähti lumipenkkaan kovalla pakkasella. Vaikka ei pahemmin käynyt ja autokin oli ihan tukevasti kaikki neljä pyörää maassa niin aika nopeasti kovalla pakkasella sähkövikainen auto alkaa kylmenemään ja kun turvavyö ei auennutkaan eikä sitä ollut saanut vedettyä ulos niin että olísi mahtunut luikertelemaan vapaaksi, niin olisi joutunut hiljaisella tiellä odottamaan apua pitkään ilman leikkuria ja mahdollisuutta kävelä itse lähimmälle talolle. Tämä siis ennen kännykkäaikoja.

%d bloggers like this: