Miksi moottoritiellä kolisee?

Vaajakosken moottoritien kaiteet ovat kokeneet kovia viime aikoina. Ulosajoja on sattunut pahimmillaan useita kertoja viikossa. Eniten pelti on kolissut niin sanotussa Halssilan mutkassa aivan uimarannan vieressä. Yleensä liian suuren tilannenopeuden vuoksi auto on lähtenyt kuljettajan käsistä ja ajautunut päin kaidetta tai toista ajoneuvoa. Vuosina 2005-2010 onnettomuuksia on ollut moottoritiellä lähes sata.

Syytä onnettomuuksille on haettu lähinnä kolmesta tekijästä. Joidenkin arvioiden mukaan onnettomuuksia tapahtuu, koska moottoritien mutkat ovat liian jyrkkiä ja tien kallistukset vääränlaisia. Toisten mukaan tien kunnossapito on huonolla tolalla, eikä liukkautta ole torjuttu tarpeeksi hyvin. Kolmannet sanovat, että vika on vain kuljettajissa, jotka eivät noudata kahdeksankympin nopeusrajoitusta tai osaa ajaa talvikelin vaatimalla hitaammalla nopeudella.

Oma näkemykseni on, että kaikissa edellä mainituissa väitteissä on perää. Nostaisin suurimmaksi tekijäksi kuitenkin kuljettajien oman toiminnan. Ainakin Vaajakoskelle vievällä kaistalla nopeudet nousevat helposti yli sallitun, kun autoilijat kiihdyttävät moottoritielle Rantaväylältä ja Tourulasta. Olen sattunut paikalle kahdesti, kun onnettomuuden raivaustyöt ovat olleet moottoritiellä käynnissä. Viimeisimmällä kerralla 15.1. oli aika hirvittävää katsella, kun esimerkiksi Vaajakosken suuntaan menossa ollut  linja-auto ohitti henkilöautoja Halssilan mutkassa. Oli sanomattakin selvää, että nopeutta oli reilusti enemmän kuin 80 km/h. Edes vastakkaisella kaistalla olleet hälytysajoneuvot eivät hidastaneet ajonopeuksia. Kuitenkin liikkuvan poliisin mukaan paikalla ei ajeta ylinopeudella sen useammin kuin muuallakaan. On kuitenkin huomattava, että tällä paikalla onnettomuuden syntymiseen ei vaadita aina edes ylinopeutta.

Myös moottoritien linjaus on haasteellinen. Väylä on moottoritieksi mutkainen ja mutkat ovat vieläpä melko jyrkkiä. Tämän lisäksi Halssilan mutkassa tien kallistukset ovat moottoritielle sopimattomia.  Kallistuksiin liittyvä ongelma ratkennee ensi kesänä, kun moottoritien päällyste uusitaan. Moottoritie kuuluu hoitotasoltaan ykkösluokkaan, mutta onko liukkaudentorjuntaan panostettu riittävästi?

Eniten minua on ihmetyttänyt se, että onnettomuuksia tapahtuu edelleen, vaikka tieosuuden vaarallisuudesta on puhuttu todella paljon paikallisissa tiedotusvälineissä. Ovatko kaikki ulosajaneet ulkopaikkakuntalaisia, vai mistä johtuu, että autoilijat eivät osaa vieläkään varoa paikkaa riittävästi?

Mikä neuvoksi?

Tähän mennessä rajuin ehdotus onnettomuuksien vähentämiseksi on tullut Keski-Suomen ely-keskuksen kunnossapitovastaavalta, jonka mukaan moottoritie pitäisi muuttaa kaduksi ja nopeusrajoitus laskea kuuteenkymppiin. Myöhemmin lausuntoa pehmiteltiin sanomalla, ettei katuhanke ole ely-keskuksen virallinen kanta. Olisikin ennenkuulumatonta, jos pätkä suomalaista valtatieverkkoa muutettaisiin kaduksi! Muutos rankaisisi niitä tuhansia autoilijoita, jotka selviytyvät moottoritiestä kunnialla kelillä kuin kelillä. Samalla liikenne saattaisi siirtyä Vaajakoskentielle, josta autoilijoita on yritetty häätää opaskylteillä ja hidastetöyssyillä moottoritielle.

15.1.2011 henkilöauto ajautui kaiteeseen moottoritien Jyväskylään vievällä kaistalla.

Nopeusrajoituksen laskeminen on tienpitäjän kannalta helpoin vaihtoehto, mutta siihenkin liittyy monia ongelmia. Kuinka moni todella noudattaisi esimerkiksi kuudenkympin nopeusrajoitusta? Olisiko rajoitus voimassa myös kesällä? Miksi vaihtuvia nopeusrajoituksia ei ole harkittu moottoritielle? Huonolla kelillä rajoituksen voisi tiputtaa 70 kilometriin tunnissa, mikä viestittäisi autoilijoille nopeuden vähentämisen tarpeellisuudesta. Jopa liukkaudesta varoittava vaihtuva liikennemerkki voisi olla paikallaan.

Loppujen lopuksi kevyempi kaasujalka lienee tässäkin tapauksessa paras onnettomuuksien ehkäisijä.

, , , ,

%d bloggers like this: