Hylätyt polkupyörät kerätään pyöräparkeista

Jyväskylän kaupunki toteuttaa jokavuotisen pyöräparkkien siivousoperaationsa 26.1.2011. Keskiviikkopäivän aikana käydään läpi kaikki keskustan suurimmat pyöräparkit ja hylätyt pyörät kuljetetaan kaupungin varastoon Lutakkoon. Jos oma konkeli on tullut kerätyksi, sen voi käydä lunastamassa takaisin varastolta. Vaille omistajaa jääneet pyörät päätyvät huutokaupattaviksi. Viime vuonna varastoon kuljetettiin yli 150 hylättyä pyörää, ja kaupungin mukaan hylättyjen fillareiden lukumäärä on kasvussa. Siivousoperaation tarkoituksena on pitää telineet siisteinä ja taata vapaita parkkipaikkoja pyörällä liikkuville kaupunkilaisille. Pyöräparkkien tarkoitus ei ole toimia pyörävarastona, vaan lyhytaikaisina säilytyspaikkoina.

Hylätyiksi epäillyt pyörät on valokuvattu ja pyöriin on kiinnitetty siirtokehotus.

Kävely pyöräparkkien ohi laittaa miettimään. Yhdellä silmäyksellä näkee kymmeniä laputettuja pyöriä, joista suurin osa on aivan ajokuntoisia, jotkut jopa melko uusia. Monissa lukko on kiinni, joten tuskinpa ne varastettujakaan ovat. Mieleen tulee väkisinkin, että näinkö ihmiset pitävät pyöristään huolta. Aivain kuin pyörä olisi jonkinlainen kertakäyttöhyödyke. Ehkä se joillekin onkin. Minun on vain vaikeaa kuvitella, että pyörän voisi noin vain hylätä.

Osansa on varmasti nykyisellä ostokulttuurillakin, jossa pyörä hankitaan halvalla jopa huonekaluliikkeestä. Sitten ensimmäisen vian tultua pyörä hylätään ja ostetaan tilalle toinen halpa pyörä.  Ajatellaan, että huoltaminen ei kannata, kun uusi halpispyörä maksaa vain vähän enemmän kuin huolto. Vanha pyörä saattaa sitten ”unohtua” johonkin pyörätelineeseen tai pahimmillaan se survotaan taloyhtiön roskikseen.

Muitakin, perin huvittaviakin, syitä hylkäämiselle on. Yleisin on ehkä se, että omistaja ei yksinkertaisesti enää muista seuraavana aamuna minne pyöränsä illalla jätti. Joku luottaa siihen, että pyörä säilyy julkisessa telineessä talvikauden yli. Yksi lähtee ehkä pidemmälle matkalle ja tulee asemalle pyörällä. Varmasti varastettuja pyöriäkin joukossa on, tai ainakin niitä, joita on vain ihan pikkuisen lainattu ravintolaillan päätteeksi.

, , , , , , , ,

  1. #1 by MiiajaEllu on 13.2.2012 - 10:46

    Moi! (:
    Onko sinulle tullut mieleen, että olisi mahtava idea jos ”kadonneisiin” polkupyöriin saataisiin ns.”paikannuslaite” niin pyörän voisi löytää, vaikka lukon yhteydessä olisi tämmöinen kapistus? Tai jo valmiiksi pyörän myynnin mukana tulisi kyseinen laite🙂

  2. #2 by Kosti on 13.2.2012 - 21:52

    Morjesta!

    Onhan näitä jäljityslaitteita jo keksittykin, tosin niiden käyttö polkupyörässä on vielä nykytekniikalla hieman hankalaa. Laitteet ovat melko isoja ja akut vaativat latausta suhteellisen usein. Ongelmana on myös se, miten laitteen saa pyörään piiloon siten, ettei pyörävaras tai muu kiusanhenki voi heti rikkoa tai irrottaa laitetta. Jonnekin rungon sisälle se olisi varminta laittaa jo valmistusvaiheessa. GPS:n hankaluus on sekin, että sisätiloissa signaali menetetään.

    Olen kuitenkin varma, että jonkinlaisia ”pyöränjäljittimiä” nähdään tulevaisuudessa, ovathan esimerkiksi metsästyskoirienkin GPS-jäljittimet kehittyneet kovasti. Potentiaalia laitteissa on, sillä varmasti ainakin arvokkaampien pyörien omistajilla olisi kiinnostusta jäljitysmahdollisuuteen. Ja miksei niilläkin, jotka tuppaavat hajamielisyyttään unohtelemaan pyöriään kaupungille…😀 Varmistamattomien tietojeni mukaan ainakin paikannuslaitteita valmistavassa Locuswell Oy:ssä olisi suunnitteilla pyörään tarkoitettu GPS-jäljitin.

    Oheislukemiseksi voin suositella vaikkapa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen 9/2011 juttua, jossa varastettuja pyöriä jäljitettiin GPS-paikantimen ja radioaaltoihin perustuvan ”lemmikkipaikantimen” avulla. Tässä jutussa kävikin hyvin ilmi polkupyörän jäljittimiin liittyvät hankaluudet, ja taisivatpa varastetut pyörät jäädä vorojen käsiin.:/

%d bloggers like this: