Talvipyöräilijän tassunlämmittimet

Oikeastaan ainoa ikävä asia talvipyöräilyssä on se, että sormet ja varpaat meinaavat paleltua pidemmillä ajeluilla. En ole erityisen arka kylmälle, mutta silti lisälämpö olisi hyväksi jo pikkupakkasellakin. Talvimallin pyöräilykengätkään eivät pysty pitämään lämpöä useampia tunteja kestävällä lenkillä.

Tämän vuoksi ajattelin hankkia sähköllä lämpiävät pohjalliset. Mutta ovatpa ne kalliita! Therm-Ic-pohjalliset ovat varmasti huippuhyvät, mutta 200 euron hintaisina ne viilentäisivät ikävästi kukkaroni. Therm-Ic:llä näyttäisi olevan myös lämmitettävät sukat (n. 250 €), mikä sekin kuulostaa fiksulta. Thermo Soles -pohjalliset vaikuttavat myös hyviltä, eikä niissä ole edes johtoja ja lämpöäkin säädellään automaattisesti. Niiden kalleimmalla versiolla on hintaa 150 euroa ja perusmalli alkaa lämmittää jalkoja satalappusta vastaan. Tämä hintaluokka olisi jo järkevä. Toki muitakin valmistajia on.

Testissä Motonetin sähköpohjalliset

Sainpa vielä pohdintojeni viimemetreillä vihjeen, että Motonet myy sähköpohjallisia paljon huokeampaan hintaan. Tuotenimi on hieman huvittavasti ”lämmitettävät pohjalliset”. Myymälässä kävi ilmi, että malleja on kaksi. Niistä paristoilla toimiva versio maksaa noin 20 euroa ja akuista virtansa saavat pohjalliset noin 40 euroa. Päädyin akkuversioon, koska se vaikutti monipuolisemmalta ja numeroiden mukaan tehokkaammalta. Paristojen (kuusi kappaletta!) kanssa pelaaminen ei myöskään innostanut, koska käyttötunteja pohjallisille tulisi reilusti.

Motonetin myymät sähköpohjalliset. Pakettiin kuuluu pohjallispari, kaksi akkua, laturi ja jalkoihin kiinnitettävät akkupussit.

Puutteelliset käyttöohjeet

Taival sähköpohjallisten kanssa ei alkanut hyvin, sillä käyttöohjeet ovat harvinaisen huonot Suomessa myytävälle tuotteelle. Ohjeissa on sekä puutteita että käsittämättömiä virheitä, jotka liittyvät lähinnä akkuihin. Ohjeissa ei esimerkiksi mainita akkujen latausaikaa eikä kerrota sanallakaan laturin toiminnasta. Koska akkutyyppi on litium-ioni, pitäisi kuluttajalle antaa ehdottomasti säilytys- ja latausohjeet. Tällaisen tuotteen ostajaryhmässä on varmasti henkilöitä, joille litium-ioniakkujen käsittely ei ole tuttua. Yksi tarkkuutta vaativa asia on esimerkiksi se, ettei akkua saa ladata kylmänä. Tällaista on vaikeaa tietää ilman ohjeita.

Pakkauksesta puuttuivat myös tuotteen valmistajan ja jälleenmyyjän tiedot kokonaan. Katsoin tarpeelliseksi antaa ohjeista palautetta Motonetille ja sainkin nopeasti uuden parannetun käyttöohjeen maahantuojalta. Ilmeisesti uusi ohje on jatkossa mukana pakkauksessa, joten asia on kunnossa tältä osin.

Riittävästi lämpöä

Kylmimmän lenkin ajoin noin kymmenen pakkasasteen säässä Shimanon MW80-talviajokengillä. Kengissä sähköpohjallisten kanssa oli vain talvisukka. Tavallisen pohjallisen olisi voinut jättää sähköpohjallisen alle, mutta kokeilumielessä sähköpohjallinen sai riittää. Ja niin se riittikin. Neliportaisen tehonsäädön puoliväli eli 45 °C oli riittävän tehokas puolitoistatuntiselle ajelulle. Varpaat olivat lämpimät lenkin jälkeen, kun yleensä tuossa vaiheessa niillä on jo epämiellyttävän kylmä. Parin asteen pikkupakkasella riittää neljäsosateho eli 35 °C ylläpitämään letkeää menoa varvasosastolla.

Kokeilemalla selvitin pohjallisten toiminta-ajan. Täydellä teholla (65 °C) se on noin kolme tuntia ja puoliteholla, hieman yllättäen, noin 4,5 tuntia. Tyhjien akkujen lataaminen täyteen kestää noin viisi tuntia. Akut laitetaan siis pussukoihin, jotka puolestaan sidotaan jalkaan. Pussin tarranauha ei yllä kovin paksun pohkeen ympärille. Akku pitää siis sijoittaa lähemmäksi nilkkaa. Miinuksena pitää mainita, että virtajohto tulee ulos pohjallisen sivulta, vaikka luontevampi paikka olisi kantapää. Johdon pituus on kaksipiippuinen; johto on hivenen liian pitkä, kun akun kiinnittää pohkeen ympärille, mutta liian lyhyt akkujen pitämiseksi esimerkiksi reisitaskussa.

Miten ennen on pärjännyt ilman?

Sähköpohjalliset ovat minulle tästä lähtien osa talvipyöräilijän vakiovarustusta. Mukavuutta ne tuovat eivätkä ole lopulta niin hankalia käyttääkään, kunhan tottuu kiinnittämään akut jalkoihin. Ajossa akkuja tai pohjallisia ei huomaa. Oikean tehon oppii säätämään kengän ja omien tuntemusten mukaan nopeasti, jolloin jalan lämpötila pysyy juuri sopivana. Kyseessä saattaa olla vain oma luuloni, mutta olen tuntenut, että sähköpohjallisten kanssa riittää ohuemmat housut. Se tekee pyöräilystä kevyempää.

Sähköpohjallisten hankinta oli lopulta varsin hyvä päätös, koska lenkkeily talvella päättyi usein ennen aikojaan juuri palelevien jalkojen vuoksi. Oli myös mukavaa huomata, ettei toimivista sähköpohjallisista tarvitse maksaa useita satoja euroja.

, , , , , ,

  1. #1 by Kauramoottori on 19.1.2012 - 22:26

    Mielenkiintoinen testi. Tilasin itselleni juuri Saksasta Mematec Thermic XL-lämmitettävät pohjalliset 69 eurolla. Saa nähdä, miten niissä lämmitystehoa riittää.

  2. #2 by Ville on 31.1.2012 - 11:54

    Hyvä vinkki! Pitääpäs käydä hakemassa tuommoiset.

%d bloggers like this: