Huoltokokemuksia

Voi sentään. Pyörävajasäilytys maksoi kaupunkipyörälle kaksi katkennutta pinnaa. Maasturin vapaarattaasta kuului puolestaan ikävää rahinaa. Kummatkin polkupyörän vaivoja, joita en osaa itse korjata kotioloissa. Vaikka harrastusvuosien karttuessa pyöräänsä oppii korjaamaan, kaikkea ei silti pysty eikä edes kannata tehdä itse. Silloin on käännyttävä ammattilaisen puoleen.

Olen noin vuoden sisällä saanut kokea, mitä pyörähuolto on pahimmillaan ja parhaimmillaan. Kerrotaan ensin kauhukokemus ja heti perään esimerkkitapaus hyvästä palvelusta.

Huonoa…

Jouduin siis jokin aika sitten todella erikoiseen tilanteeseen asioidessani eräässä jyväskyläläisessä polkupyörähuollossa. Olin käynyt liikkeessä ennenkin ja huollon toiminta oli mielestäni silloin ”ihan OK”. Homma oli siis toiminut, mutta mitään ylisanoja ei palvelusta voinut antaa. Viimeiseksi jääneellä kerralla vein liikkeeseen takakiekon, jonka navalle toivoin huoltoa. Kävi ilmi, että jokin pikkuosa navasta oli rikkoutunut.

Mekaanikko tutki korjauksen tarpeessa olevaa napaa, antoi sen takaisin ja totesi, että ”kaipa sä jostain saat siihen uuden osan”. Olin äimistynyt. Mistä ihmeestä löytäisin tuollaisen pikkuosan, vai olisiko minun ostettava kokonaan uusi kiekko?! Lopulta pitkin hampain mekaanikko otti kiekon sisään huoltoon. Eli asiakkaana minun piti ”myydä” korjattava tavara huollolle. Ihmeellisintä oli se, että vika oli täysin korjattavissa ja huolto veloitti hyvän summan korjauksesta, mutta siltikään en meinannut kelvata asiakkaaksi. Katsoin, että ehkä minua varten on joku toinen pyörähuolto.

…ja hyvää: Ride Cycle Store

Niinpä nyt oli etsittävä uusi huoltopaikka pyörille. Koska olin kuullut Vaasankadulla sijaitsevasta Ride Cycle Storesta vain hyvää, päätin kokeilla heidän palvelujaan.

Ride Cycle Storessa asiointi sujuikin juuri niin hyvin kuin kaikista kuulemistani myönteisistä kommenteista olin osannut odottaa. Kysyin aluksi huollon mahdollisuudesta sähköpostitse ja viestiini vastattiin asiallisesti. Sähköposti on nykyisin tärkeä viestintäväline ja yrittäjien kannattaa vastata vähäpätöisiltäkin vaikuttaviin viesteihin. Vastauksen saanut asiakas tuntee itsensä tervetulleeksi ja tärkeäksi, mikä on ensimmäinen askel asiakassuhteen luomisessa.

Asiointi Ridessä oli mutkatonta ja tunnelmaltaan leppoisaa. Rennosta ilmapiiristä huolimatta minulle muodostui kuva vahvasta asiantuntemuksesta. Asiakkaana koin myös olleeni tervetullut ja asiaani pidettiin tärkeänä.

Ainoaksi miinuspuoleksi jäi se, ettei huollon valmistumisesta kertonut tekstiviesti tullut perille, vaan asia selvisi minulle vasta kun kävin ohimennessäni kyselemässä tilanteen kehittymistä. Tämä ei tosin ollut kovin suuri haitta, sillä keskustassa sijaitsevaan liikkeeseen on vaivatonta poiketa muun asioinnin yhteydessä. Kiitos liikkeessä vallitsevan hyvän ilmapiirin, kynnys käydä ”potkimassa renkaita” on matala.

Asiat ratkesivat, menopelit ovat taas ajokunnossa ja asiakkaalla hyvä mieli. Näin sen pitäisi aina mennä, enkä voikaan muuta kuin kiittää hyvästä palvelusta!

, , , , ,

  1. #1 by Valkoturkki on 31.3.2012 - 15:34

    Saman suuntaisia kokemuksia on itselläni Riden suhteen. Sieltä saa palvelua ja työntekijät haluavat saada pyöräsi kuntoon. Jos heillä on kalenteri täynnä huoltoa he jopa ohjeistavat kuinka osat voit vaihtaa itse. Katkennut pinna on toki eri asia, mutta monta muuta osaa voi vaihtaa itsekin.

    Ride – erinomaista palvelua.

  2. #2 by Aron Viestitin on 2.4.2012 - 10:10

    Olen myös oppinut että laadukasta pyörää ei kannata viedä ihan mille vaan itseoppineelle ”yleiskorjaajalle”. Hinta on ehkä edullinen, mutta tuloksena voi olla valohoitoa ja pahimmillaan pyörää vahingoittavia ja jopa vaarallisia patenttiratkaisuja. Olen valmis maksamaan hyvästä työstä ja mekaanikosta johon voi luottaa.

