Opas pyöräilykypärän käyttöön

En voi olla kuin tyytyväinen, kun katselen keväisiä väyliä. Pyörät on kaivettu varastoista ja junioreitakin on liikkeellä kiitettävästi. Yhtä asiaa olen vain harmitellut: monikaan ei osaa säätää ja pukea pyöräilykypärää päähänsä oikein. Olen nähnyt jopa useita väärinpäin päässä olevia kypäriä! Tavallisempaa kuitenkin on, että remmit on säädetty väärin tai kypärä on valahtanut niskaan. On siis ehkä aika kerrata perusjuttuja.

Vaikka kypärä on yksinkertainen väline, ei se ole käyttövalmis suoraan myyntipakkauksesta. Kypärän kanssa on mentävä peilin eteen ja säädettävä remmit omien mittojen mukaan. Kypärän ”tehdasasetukset” eivät sovi kenellekään suoraan.

Ennen säätöjen tekemistä on muistettava, että kypärän pitää olla sopivan kokoinen. Tämä tarkoittaa sitä, että on otettava mittanauha ja mitattava oman pallon ympärys noin sentti kulmakarvojen ja korvien yläpuolelta. Oikea koko on ehdottoman tärkeä, koska sillä on suuri merkitys sekä turvallisuuden että käyttömukavuuden kannalta. On olemassa myös kypäriä, joissa yksi koko sopii kaikille. Näiden kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana, koska istuvuus ei välttämättä osu niin hyvin omaan päähän kuin kypärässä, josta valmistetaan eri kokoja. Yhden koon kypärissä sovittaminen kannattaa tehdä erityisen huolella. Konsultoi tarvittaessa asiantuntijaa eli pyöräliikettä. Samalla voi pyytää säätämään remmit oikein, mutta taito kannattaa opetella itsekin, koska hienosäätöä täytyy tehdä toisinaan.

Seuraavassa videossa opastetaan mielestäni hyvin kypärän säätäminen. Alla on vielä suomenkieliset selostukset eri vaiheista ja muutama oma vinkkini kaupan päälle.

1. Nykyään monissa kypärissä on säädettävä pantaosa, joka pitää kypärän paremmin paikallaan päässä. Mielestäni kannattaakin valita tällainen kypärä, koska sen istuvuus on yleensä parempi. Säädä kiristyspanta sopivalle kireydelle siten, että kypärä istuu napakasti, muttei purista. Tämä on kovin henkilökohtaista: jotkut saavat pääkipua todella helposti. Itse pidän melko kireästä asetuksesta ja kypäräni pysyy päässä ilman remmejä, vaikka käännän pääni alaspäin.

2. Kypärä ei saa olla niskassa eikä myöskään silmillä, vaan vaakatasossa. Kulmakarvat näkyvät, mutta otsa on piilossa. Tämä vaihe on tärkeä, jotta remmit tulevat säädetyksi seuraavassa vaiheessa oikein.

3. Nyt kylpyhuoneen peilikaapista on hyötyä. Mene sen eteen ja säädä peilit niin, että näet oman sivuprofiilisi. Näin pystyt tekemään remmien säädön juuri nappiin. Huomaa, että solki tulee tarkalleen korvanlehden alapuolelle, eikä koskaan korvan päälle. Remmikään ei saa osua korvaan, vaan korva jätetään kolmion sisään. Kumpaankaan remmiin ei jää löysää.

4. Seuraavaksi säädetään oikea pituus leukahihnalle. Kuten videolla tehdään, suuta voi availla tai kokeilla käsin, saako remmin nousemaan leuan yli. Jos saa, pitää kiristää lisää. Mielestäni kireys on sopiva silloin, kun leuan ja remmin väliin mahtuu pari sormea ongelmitta. Lopuksi voi leikata soljen ulkopuolelle jäävät ylimääräiset remmit pois häiritsemästä, mutta varo vahingoittamasta kypärää saksilla sohiessasi! Muista jättää vähän säätövaraa, jos käytät kypärän alla kylmällä säällä päähinettä.

5. Aja ja nauti!

Miksi siis kaikki tämä vaiva? Se ei ole vaivaa, vaan viisautta. Hyvin istuvaa kypärää on mukava käyttää ja kynnys kypärän käyttämiselle alenee. Tätä voi pohtia etenkin lasten kohdalla.


Aiemmin blogissa: Kypäräjuttu, jossa pari vinkkiä kypärän ostoon.

, , , , ,

%d bloggers like this: